BMW gaat op zoek naar verloren warmte

Zowat zestig procent van de energie die door een geavanceerde motor wordt opgewekt, gaat verloren in warmte. In de zoektocht naar het verminderen van dat verlies heeft BMW twee nieuwe zaken ontwikkeld. De eerste is de Turbosteamer. Het klinkt wat als een toestel dat je op het aanrecht van je keuken kan gebruiken, de werking zelf dient een ander doel.

De warmtewisselaar in de Turbosteamer haalt warmte uit de uitlaatgassen. Die warmte wordt gebruikt om vloeistof onder hoge druk op te warmen. Die vloeistof wordt omgezet in stoom die een expansieturbine aandrijft. Op die manier wordt elektrische energie gewonnen uit warmte. Met behulp van deze technologie zou de gemiddelde bestuurder zijn verbruik met tien procent zien dalen.

Een andere nieuwe technologie is de Thermo-Elektrische Generator (TEG). Die zet warmte rechtstreeks om in elektriciteit. De techniek wordt al jarenlang toegepast door de NASA en werd door BMW verfijnd. Het principe achter deze technologie is gekend als het Seebeck-effect, namelijk dat een elektrische spanning kan worden gegenereerd tussen twee thermo-elektrische halfgeleiders met een verschillende temperatuur. De TEG wordt geïntegreerd in de radiator van het uitlaatgas-recirculatiesysteem. Daarmee kan 250 watt worden gegenereerd, terwijl het vebruik met twee procent daalt. Het is niet veel maar alle beetjes helpen.

Beide systemen werden uitgebreid getest. De Turbosteamer zit in zijn tweede generatie, de TEG zit al aan de derde generatie. Het systeem zal zijn intrede maken op de productiemodellen van de BMW 5-reeks.

Derniers articles publiés

Commentaires (4)

Laisser un commentaire
Yvesw 23:10
Portrait de Yvesw

Ik ben op dit moment ook opzoek naar de verloren warmte...

Kenny 07:45
Portrait de Kenny

@ Yvesw: vraag aan BMW of ze bij jou een Turbosteamer willen steken. Of het proces pijnloos zal verlopen is niet gegarandeerd.

Yvesw 13:30
Portrait de Yvesw

@Kenny: Het plaatsen zal waarschijnlijk niet al te pijnlijk zijn, maar als je achteraf de rekening krijgt zal het , zoals het BMW betaamt, pas pijnlijk zijn :p

O.T. Al die minimale winstjes die ze maken in verbruik, gaan die niet kwijt in het extra gewicht dat al die techniek meezeult?

Anonieme gebruiker 08:41
Portrait de Anonieme gebruiker

@Yvesw: Dit zal wel onderzocht zijn he.
En bmw heeft momenteel de zuinigste motoren. In het segment.

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités