Merken geven hun elektrische modellen vaak nog een eigen naam en design maar is dat wel nodig? Niet als je ’t aan Mercedes’ Vice-President voor Ontwikkeling vraagt. Die verklapt dat het merk zijn EQ-naamgeving nog dit jaar zal beginnen uitfaseren, waarna ze de gewoonlijke ‘Klasses’ zullen volgen.
Misschien is het je ook al opgevallen, maar er is iets interessants aan de hand met de naamgeving van Mercedes’ EV’s. Die vallen namelijk niet onder de gewoonlijke Mercedes-Benz-naam maar worden eigenlijk uitgebracht onder de subdivisie ‘Mercedes-EQ’. Combineer dat echter met het feit dat de namen van alle elektrische Mercedessen momenteel ook beginnen met ‘EQ’ en je krijgt vreemde taferelen. Zo heet pakweg de Mercedes EQE SUV eigenlijk voluit ‘Mercedes-EQ EQE SUV’… En het feit dat dat niet zo lekker bekt, is niet de enige reden waarom Mercedes daar iets aan wil doen.
Ook design moet normaler
In een gesprek met Top Gear heeft Christoph Starzynski, de Vice-President van Mercedes’ ontwikkelingsafdeling, namelijk laten vallen dat het EQ-voorvoegsel in de namen van hun elektrische modellen geen lang leven meer beschoren is. De reden daarvoor is simpel: Mercedes wil tegen het einde van dit decennium een volledig elektrisch merk zijn en dan heb je natuurlijk geen afzonderlijke naampjes meer nodig om aan te geven dat een auto op stroom rijdt. Zo lang zouden de Duitsers echter niet wachten om de ‘EQ’ te laten vallen, want volgens Starzynski wordt de eerste die ervan afstapt de elektrische Mercedes G-Klasse. Die werd nochtans eerder al aangeduid met de ‘EQG’-naam, maar bij zijn onthulling later dit jaar leren we dus wat het écht wordt.
Ook de zuiver elektrische Concept CLA pronkte trouwens al met een normale ‘Klasse’-naam en als we de topman mogen geloven, is dat niet het enige waar dat studiemodel een voorsmaakje van gaf. Ook qua design zouden de aankomende EV’s van Mercedes zich namelijk meer in die richting gaan schikken, wat concreet wil zeggen dat de Duitsers hun extreem aerodynamische vormgeving wat gaan loslaten. Starzynski bevestigt dat sommige klanten over dat ‘One Bow’-design vallen waardoor ze de looks van een E-Klasse bijvoorbeeld nog steeds verkiezen boven die van een EQE. De aankomende elektrische Mercedessen moeten met andere woorden gewoon Mercedessen worden die toevallig elektrisch zijn, zonder meer.
Recente reacties
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
WLTP is altijd met zout er bij. En die 81,4kWh is de totale batterij, in de praktijk worden er daar...
Door this 14 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Even wat zout bij nemen? 600km uit 81kWh halen is een verbruik van 13,5kWh per 100km. Lijkt mij...
Door John 15 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Kia heeft zijn cijfers intussen nog aangepast en belooft nu een WLTP-rijbereik van, inderdaad, 600...
Door Joram 15 uur geleden
Officieel + VIDEO: Kia EV3 is hier, pakt uit met megalomaan grote batterij (2024)
Die 560km is dat WLTP? Want dat is wel best weinig voor zo'n kleine auto met zo'n grote batterij....
Door this 16 uur geleden