Pink een traantje weg. Want hoewel Audi de productie van de R8 eerder verlengde wegens uitgebreid succes, is de geleende tijd nu officieel voorbij. Een Vegas Yellow gekleurde Performance quattro Edition met 20-duims bronzen velgen is de laatste der R8's... en gaat meteen het museum in.
In 2006 verraste Audi vriend en vijand. Want plots stond er op het autosalon van Parijs een heuse supercar te blinken. Oké, die R8 werd in 2003 al getoond als Le mans Quattro concept, maar nogmaals: een supercar, van Audi! Het merk dat tot op dat moment vooral bekend stond van zijn ondersturende RS-stationwagens met een grob vermogen.
Op de wenken bedienen
Net geen twee decennia mocht de R8 het uitzingen over twee generaties. Met een loeiende 5.2-liter V10 achterin. Al klopt dat niet helemaal, want de eerste generatie kwam er ook met een 4.2-liter V8. Officieel zou de R8 GT RWD de laatste der R8's zijn, maar toen autofans wereldwijd te horen kregen dat de R8 op pensioen zou worden gestuurd, werd de deur van Audi platgelopen.
Omdat Audi natuurlijk niet vies is van een euro meer of minder, besloot het merk dan ook de gegroeide vraag tegemoet te komen. Zo kan het alle potentiële klanten toch nog plezieren (lees: een extra zakcentje verdienen). In maart 2024 zou het echter officieel over-en-uit zijn. En kijk, Audi heeft woord gehouden.
De naamloze Final Edition
Recent rolde de laatste R8 van de band in de Böllinger Höfe fabriek, vlak bij Stuttgart. Die kreeg geen speciaal typeplaatje of is niet voor een gegoede klant, maar gaat wel per direct naar het Audi Tradition-museum. Omdat zo'n speciale gelegenheid moeilijk gevierd kan worden met een grijs exemplaar, werd er gekozen voor een Vegas Yellow exemplaar met heerlijke 20-duims bronzen velgen.
Daarenboven werd het geen cabrio, wel een coupé als Performance quattro Edition. Of er ooit nog een nieuwe R8 komt? De kans is alleszins klein dat die nog zal komen met verbrandingsmotor. Met het verdwijnen van de tweede generatie R8 faseert Audi in één klap ook de atmosferische 5.2-liter V10 uit. Het waren mooie tijden.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 1 dag geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 1 dag geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 1 dag geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 2 dagen geleden