Terwijl er donkere wolken hangen boven de Audi-fabriek in Vorst, vieren ze hoogdagen in de Böllinger Höfe-fabriek in Duitsland. Daar blijft sportwagen R8 enkele maanden langer in productie, om de wereldwijd fors gegroeide vraag aan te kunnen.
Eind vorig jaar maakten we ons nog stevig zorgen over Audi: geen nieuwe EV's in 2023, een potentiële sluiting voor Audi Vorst in 2027 en het einde voor TT en R8. Vooral dat laatste heeft alarmbellen doen rinkelen bij de puristen wereldwijd. Want de supercar van Audi met atmosferische V10 kende in 2023 een forse groei in bestellingen.
Eind van de 5.2-liter V10
Het lijkt er dus op dat iedereen die er nog eentje kon kopen, plots besloten heeft om nog een R8 V10 op de kop te tikken. Hoewel 2023 in theorie het laatste levensjaar was van de R8, wist het wel zijn verkoop te verdubbelen in de VS. Ook in andere streken werd een forse stijging in vraag genoteerd. Of Audi die klanten afwimpelde? Uiteraard niet! Wel draait het in de Böllinger Höfe-fabriek de productie nog wat op.
In die fabriek, waar ook de e-tron GT van de band rolt, wordt volgens Duits vakblad Automobilwoche het einde voor de R8 nu geraamd op maart 2024. Daarna zou het officieel over-en-uit zijn voor de atmosferische 5.2-liter V10 van de groep. Jep, ook voor Lamborghini.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 16 uur geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 1 dag geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 2 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 2 dagen geleden