De Mini Countryman is niet ‘mini’ meer, maar geen nood: er is een alternatief op komst. Dat alternatief luistert naar de naam ‘Aceman’ en wordt een compacte, elektrische crossover. Volgende week gaat het doek eraf op het autosalon van China, maar dit is wat we er nu al over weten.
Het is je misschien ook al opgevallen: er zit een gat in het gamma van Mini. Zo heb je er momenteel te kiezen uit de verschillende versies van de Cooper — eentje op benzine en eentje op elektro — maar is die je te klein, dan moet je meteen upgraden naar een Countryman. Die bevindt zich dan wel meteen aan het andere uiterste van het spectrum want sinds de generatiewissel is die maar liefst 4,43 meter lang. Bij wijlen de Clubman kan je inmiddels ook niet meer terecht indien je iets tussen de twee in zoekt maar geen nood, want er is versterking op komst.
Cooper-basis…
Mini laat namelijk weten dat het op Auto China, het autosalon van Beijing dat volgende week plaatsvindt, het doek trekt van zijn nieuwe Aceman. Die wordt aanzienlijk compacter dan de nieuwe Countryman want de Duitse Britten waren zo vriendelijk om al te verklappen dat de crossover 4,08 meter kort wordt. Daarmee kiest hij perfect het midden tussen zijn grotere broertje en de nieuwe Mini Cooper, waarmee hij vermoedelijk zijn technische basis gaat delen.
Zo wordt ook de Aceman zuiver elektrisch en gaat hij volgens Mini alvast gebruik maken van dezelfde 54,2 kWh-accu die we nu al vinden in de Cooper SE. Reken dus ook maar op diens potente elektromotortje op de vooras, goed voor 218 pk. De kans is echter klein dat dit de enige motorisatie wordt die de Aceman zal krijgen, want dat platform laat natuurlijk ook de beginselen van de reguliere Cooper E toe. Die doet het met 184 pk aan vermogen en een accupakkertje van 40,7 kWh onder de bodem
…Citroën-looks?
Ook het uiterlijk van de Aceman heeft maar weinig geheimen meer, en dat ligt er niet alleen aan dat Mini al flink wat teaserbeelden de wereld in stuurde. De aankomende crossover lekte namelijk al in vol ornaat het internet op met dank aan de immer discrete ambtenaren van China’s Ministerie voor Transport. Zo leerden we dat hij flink wat van het design overhoudt van de Aceman Concept die aan het productiemodel vooraf ging, compleet met bijna Citroën-waardige ‘Airbumps’ onderaan zijn flanken.
Wanneer Mini die conceptcar trouwens aan de wereld toonde, kwam die met de melding dat een productiemodel pas in 2025 het levenslicht zou zien. Zo lang blijk je nu echter niet op de elektrische crossover te moeten wachten: het doek gaat eraf op 24 of 25 april, want dan vinden de persconferenties van de BMW-groep plaats op het autosalon van Beijing.
Recente reacties
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Regeltjes, Regeltjes en nog eens regeltjes, we worden hoe langer hoe meer behandelt gelijk kleuters...
Door Sparky 2 uur geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
En dat is dan een reden om voordelen te krijgen ? Straks vragen bezitters van een Ferrari ook nog...
Door Jos D. 3 uur geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Doodziek wordt je van al die regeltjes pure geld klopperij van nare bureau mannetjes of vrouwtjes...
Door Roelof 4 uur geleden
Oldtimers opgepast: dit moet je weten voor je de LEZ van Antwerpen of Gent binnen rijdt
Zou men niet beter stoppen met deze onzin. LEZ is gewoon een verkapte vorm van belastingen. Mensen...
Door joseph 7 uur geleden