We snappen je best: je wil een Mercedes-AMG A 45 S maar als je dik 75.000 euro uitgeeft aan een hothatch, dan mag die op z’n minst opvallen. Daar hebben de Duitsers nu de ideale oplossing voor: dit is de ‘AMG Limited Edition’, compleet met knalgroene ‘Green Hell Magno’-lak en gele biesjes.
Koop je een Mercedes-AMG A 45 S, dan haal je een échte AMG in huis. Toegegeven: zijn motor is ‘maar’ een vierpitter en stuurt zijn vermogen in de eerste plaats naar de verkeerde wielen maar dat is zoveel vermogen en het wordt zo goed gebruikt, dat de A 45 S amper moet onderdoen voor menig AMG-model met V8. Nog niet overtuigd? Goed, steek hem dan gewoon in de lak van wijlen de Mercedes-AMG GT R.
Beperkt in tijd, niet in oplage
Dit is namelijk de A 45 S ‘AMG Limited Edition’ en die doet precies dat, en nog een beetje meer. Zo steekt zijn plaatwerk in het ‘Green Hell Magno’, een op de Nürburgring geïnspireerd kleurtje dat voorheen nooit verkrijgbaar was voor AMG’s in de compacte klasse. Daar gooit de Limited Edition nog een matzwarte striping bovenop en alsof dat nog niet genoeg was, wordt het geheel afgewerkt met gele accenten. Die zitten op alles van de zijskirts en de splitter en diffuser onder de bumpers tot de luchthappers en zelfs de spaken van de 19-inchvelgen. Diezelfde kleur keert ook rijkelijk terug in het interieur, al kan je de cabine van je reguliere A 45 S wel op gelijkaardige wijze uitdossen.
Over die reguliere A 45 S gesproken: onderhuids verandert deze ‘AMG Limited Edition’ daaraan niks. Reken dus nog steeds op een 2.0-liter turbobenzineblok met 421 pk, waarmee deze gifkikker de 100 km/u aantikt in 3,9 seconden. Verder krijgt hij dezelfde variabele vierwielaandrijving mee en wordt hij meteen voorzien van AMG’s verduisteringspakkertjes en het aerodynamicapakket met de extra spoiler en canards. De prijs voor dat alles: 14.280 euro, bovenop de 75.020 euro van de standaard-A 45 S wel te verstaan… Maar enkel dit jaar, want de ‘AMG Limited Edition’ is uitsluitend verkrijgbaar van april tot december 2024. Hij is dus enkel ‘Limited’ in tijd, niet in oplage.
Recente reacties
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Ik heb een DS7 diesel. Kijk, er wordt steeds vergeleken met Duitsers. Dat mag maar moet dit? Ik heb...
Door Jan Verbanck 6 uur geleden
Test: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Dat hangt er van af wat je wilt, deze versie doet nog altijd minder dan 10 sec naar 100km/u. Wat...
Door this 10 uur geleden
Lichte vracht voor particulieren: hoe zat dat weer? (2024)
Vermoedelijk ga je die sluiting wel op een of andere manier definitief moeten maken. Dus...
Door this 10 uur geleden
Adieu, GTX: Volkswagen trekt stekker uit sportief, elektrisch label
Wie koopt nu ook zo’n GTX als je voor minder geld een meer sportieve concurrent kan kopen, zoals...
Door Edison 23 uur geleden