Test: Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+ (2024)

Test Mercedes-AMG A 45 S 2024

De Mercedes A-Klasse loopt op zijn laatste benen en dat geldt ook voor zijn sportieve AMG-broertjes. Die A 35 en A 45 S zijn daardoor misschien wel de laatste traditionele hothatches die we met een ster op de kap mogen verwachten… Dus gaan we die missen? Wij trokken erop uit met de krachtigste van de twee op zoek naar het antwoord.

Een dik jaar geleden trakteerde Mercedes zijn A-Klasse op een facelift, en dat deed het misschien wel voor de laatste keer. Zo doen er al even geruchten de ronde dat de Duitsers van hun compactere modelletjes af willen in hun ambitie om een nog sterker premiumimago op te bouwen. Hun compactste modelletje van allemaal is natuurlijk de A-Klasse en die zou na zijn huidige generatie geen rechtstreekse opvolger meer krijgen… En dat geldt dus ook voor hothatchversies zoals deze Mercedes-AMG A 45 S 4MATIC+.

Zoals de grote AMG’s

De kans is dus groot dat we hier kijken naar de laatste vorm die de klassieke AMG-hothatch ooit nog zal aannemen en het moet gezegd: die lijkt opmerkelijk veel op zijn vorige vorm. Zo heeft Mercedes het subtiel gespeeld bij deze facelift en hetzelfde geldt voor de versies van Mercedes-AMG… Al is “subtiel” misschien niet voor elk exemplaar het juiste woord. Zo ziet een standaard-A 45 S er gewoon uit als een iets lagere, iets dikkere A-Klasse maar zijn je zakken diep genoeg, dan kan je hem hullen in een aeropakketje dat de voorbumper trakteert op canards en de achterklep op een knoert van een spoiler.

Test Mercedes-AMG A 45 S 2024

Ook binnenin een goed aangeklede A 45 S zal je niet snel de fout maken in een gewoon A-Klassetje te zitten. Toegegeven: het dashboard en de middenconsole zijn identiek maar dat stoort eigenlijk amper aangezien het materiaalgebruik en de afwerking van het standaardmodel al uitmuntend zijn. Daarbovenop krijgt je AMG zonder meerprijs kuipstoelen mee, maar het pronkstuk van deze cabine is sinds de facelift het stuurwiel. Zo krijgt de hothatch tegenwoordig het dubbelspaakse exemplaar mee, compleet met – stiekem best onhandige – aanraakgevoelige toetsen. Onder die spaken zitten hier dan wel personaliseerbare, fysieke draaiknoppen voor de rijmodi, net als in de grote AMG’s.

Hothatch voor gevorderden

En weet je wat: dat verdient zo’n A 45 S 4MATIC+ eigenlijk dubbel en dik. Met pakweg 250 beschikbare pk’s per ton aan gewicht moet deze broekzakraket namelijk niet onderdoen voor sommige van die “grote AMG’s”. Zijn prestaties spreken dan ook voor zich, want de A 45 S sprint naar de 100 km/u in amper 3,9 seconden en gaat nadien door tot een topsnelheid van 270 km/u – elektronisch begrensd, weliswaar. Kortom: terwijl een hothatch vaak nog gezien wordt als iemands eerste stapje in de wereld van de sportwagens, voelt deze Mercedes-AMG op zijn zachtst gezegd als een aanbod voor gevorderden.

Test Mercedes-AMG A 45 S 2024

De reden daarvoor hoef je niet ver te zoeken, wel integendeel. Helemaal voorin de A 45 S leeft namelijk zo’n bom van een motor dat die vijf jaar na zijn lancering nog steeds de titel van ‘krachtigste viercilinder productiemotor ter wereld’ in handen heeft. Zo wisten ze in Affalterbach maar liefst 421 pk en 500 Nm koppel uit een 2.0-liter benzineblokje te persen dankzij slimme luchtgeleiding en een knoert van een twin scroll-turbo. Die laatste zorgt voor een lekker lineaire vermogensopbouw, en de achttraps automaat met dubbele koppeling voorziet op zijn beurt bliksemsnelle schakelmomenten. Nadien kan tot 50 procent van het vermogen desgewenst richting de achteras gestuurd kan worden – want ‘4MATIC’… Of liever: ‘4MATIC+’, want de vierwielaandrijving van de A 45 S kan meer dan enkel dat.

Meester van het snelle bochtenwerk

Van die 50 procent aan vermogen die de motor namelijk richting de achteras stuwt, kan een slim differentieel er in bepaalde omstandigheden voor kiezen om het hele boeltje naar één wiel te sturen. Het gevolg is een rijervaring die de wetten van de fysica vierkant aan zijn laars lijkt te lappen. De eerste keer dat je met de A 45 S een bocht nadert, doe je dat namelijk best voorzichtig maar één stuurbeweging later voel je al dat dit niet de manier is waarop deze Mercedes-AMG behandeld wil worden. In de plaats daarvan moét je gewoon volgas door elke bocht knallen want hoe meer vermogen de motor naar dat differentieel stuurt, hoe meer grip dat differentieel tevoorschijn kan toveren.

Test Mercedes-AMG A 45 S 2024

Zijn absurde acceleratie en zijn eindeloze grip zijn trouwens ook nog niet de enige troeven van zo’n A 45 S. Zijn onderstel is namelijk zo perfect gebalanceerd, dat de hele rijervaring wel telepatisch met je brein verbonden lijkt. Plots kan je gewoon vrijwel alles dat je voorheen enkel in Need for Speed durfde te proberen, maar dan in het echt. Los je bijvoorbeeld wat gas in een snel genomen bocht, dan krijg je poepsimpel te controleren lift-off oversteer terwijl het vermogen op de achteras soms ook zelf wat overstuur genereert om nog sneller de hoek om te geraken. Je voelt je met andere woorden de meester van het snelle bochtenwerk, al is dat een titel die vooral aan deze Mercedes-AMG zelf toekomt.

Twee keer de prijs, drie keer de power

Denk daarom echter niet dat al die sportiviteit van de A 45 S een onleefbare auto voor de alledag maakt. Zo is zijn adaptieve ophanging wel kneiterhard in de meer adrenalinegevoelige rijmodi, maar in zijn comfortstand wordt deze hothatch plots opmerkelijk zacht geveerd. De motor blijft dan trouwens ook mooi op de achtergrond want hoe realistisch zijn heerlijke gehuil in de Sport-modus ook mag klinken; wat je hoort wordt grotendeels door de speakers gegenereerd. Over de binnenruimte valt dan weer niks te klagen als je met de plek in een A-Klasse kan leven… En dat geldt ook voor de ietwat schokkerige transmissie bij lage snelheden want een A 45 S is best frustrerend om mee in de file te staan, net als een gewone A-Klasse met automaat dus.

Test Mercedes-AMG A 45 S 2024

Het spreekt natuurlijk voor zich dat deze hothatch wel een stukje meer moet kosten dan zo’n gewone A-Klasse – en zeg eigenlijk maar gewoon “twee keer zoveel”. Inderdaad: terwijl je de goedkoopste A 180 mee krijgt voor 35.090 euro, moet je voor een A 45 S maar liefst 75.020 euro over hebben. Verwonderlijk is dat natuurlijk niet want voor dat geld krijg je ruim drie keer zoveel vermogen, een heel riante standaarduitrusting en de stoerste looks van de lokale fitnessparking… En heb je trouwens maar twee en half keer het vermogen van een A 180 nodig, dan kan je altijd gaan voor een 15.000 euro minder dure A 35 4MATIC.

Conclusie

De facelift van de A 45 S 4MATIC+ verandert maar weinig aan het recept, maar dat hoefde eigenlijk ook niet. Voorheen was deze Mercedes-AMG namelijk al een briljante bom van een auto en met een paar subtiele wijzigingen op zak, mag de hothatch weer een paar extra jaartjes bochten verslinden. Nadien is de kans echter groot dat het finaal gedaan is met dit soort vertier dus voor deze A 45 S geldt misschien wel meer dan ooit: geniet ervan, voor het te laat is.

Specificaties

Motor

2.0-liter viercilinder turbobenzine

Vermogen

421pk

Koppel

500 Nm

Overbrenging

8-trapsautomaat

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

1 680 kg

Topsnelheid

270 km/u

Prijs basismodel

€ 75 020.00

0 tot 100 km/u

3.90 sec

Gemiddeld testverbruik

9.20 L/100km

Min. kofferinhoud

370 L

CO2-uitstoot

205 g/km

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws