Er is een nieuwe speler op de markt van de bestelwagens, en dat wordt er eentje om rekening mee te houden. Volvo en Renault hebben namelijk officieel het startschot gegeven voor een joint venture waarbinnen ze elektrische platforms voor bedrijfsvoertuigen willen ontwikkelen. Zijn naam: Flexis.
Zeg je vandaag ‘Volvo’, dan kan je eigenlijk naar één van twee bedrijven verwijzen. In ons geval doen we dat dan meestal naar Volvo Cars, het bedrijf dat personenwagens bouwt en sinds een tiental jaar in handen is van Geely. Daarnaast is er echter nog steeds Volvo Trucks en zoals de naam al doet vermoeden, houden die zich dan weer uitsluitend bezig met de bouw van vrachtwagens… Tot nu.
’Flexis’ als nieuw merk?
Volvo Trucks gaat zich namelijk voor het eerst wagen aan bestelwagens, en dat doet het niet alleen. Dat gaan de Zweden namelijk samen doen met Renault, waar het tegenwoordig stiekem ook al zijn vrachtwagens mee ontwikkelt. Denk daarom echter niet dat je straks Renault Trafics en Masters met een Volvo-logo op onze wegen moet verwachten want beide partijen starten gewoon van nul. Daarvoor richten ze namelijk een joint venture op onder de noemer ‘Flexis SAS’ waar ze in de komende drie jaar elk 300 miljoen euro in zullen pompen, en Frans transportbedrijf CMA CGM Group doet daar nog een investering van 120 miljoen euro bovenop.
Met dat geld willen Volvo en Renault zich richten op twee pijlers: zuiver elektrische platforms en ‘software defined vehicles’. Die laatste term verwijst naar voertuigen waarvan de functies vooral bepaald worden door software, zodat ze doorheen hun levenscyclus kunnen evolueren door middel van updates. Die levenscyclus zou moeten beginnen omstreeks 2026 want dan wil de joint venture de productie van zijn elektrische bestelwagens opstarten. Of die dan van de band zullen rollen met Volvo- en Renault-logo’s op hun neuzen of net met ‘Flexis’ als merknaam, is nog niet helemaal duidelijk.
Recente reacties
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?
Door JPD 12 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd. BMW zal...
Door GLENN 14 uur geleden
Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)
Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?
Door FLP 14 uur geleden
Speed-date met Olivier François, CEO van DS Automobiles : “Er is groot nieuws op komst!”
Wij hebben een DS 7 E-Tense 4×4 gehad en dat was één van de eerste. Die heeft in het begin een paar...
Door Johan De Bruycker 2 dagen geleden