Krijgen we straks bestelwagens op onze wegen met een Volvo-logo op de front? Het zou zomaar even kunnen, want de Zweden starten samen met Renault en Frans transportbedrijf CMA CGM een nieuwe joint venture. Het doel: een platform voor zuiver elektrische busjes ontwikkelen.
Volvo mag dan geen jonge speler meer zijn op de automarkt, toch schrikken ze er blijkbaar niet van weg om nog af en toe eens iets nieuws te proberen. Zo plagen ze al even met de komst van de EM90 en dat wordt de allereerste MPV die het merk ooit al gebouwd heeft. Dat is echter niet het enige segment waarin “Volvo” straks zijn eerste stapjes wil gaan zetten…
Niet “Volvo Cars”…
De Zweden gaan zich namelijk gaan bezighouden met de ontwikkeling van zuiver elektrische bestelwagens. Daarvoor is Volvo in een joint venture met Renault gestapt, en beide partijen zullen 50 procent van de aandelen van het gezamenlijke bedrijf in handen hebben. Volvo en Renault beloven er in de komende drie jaar elk 300 miljoen euro in te gaan investeren, en Frans transportbedrijf CMA CGM doet er nog 120 miljoen bovenop. Dat moet genoeg zijn voor de ontwikkeling van een nieuw platform voor elektrische busjes, die natuurlijk over de modernste veiligheidssystemen zullen beschikken — want Volvo. Het is echter nog niet zeker dat de bestelwagens Renault- of Volvo-logo’s opgespeld zullen krijgen, want het zou ook kunnen dat de betrokken partijen er een nieuw merk voor uit de grond stampen.
Heel verrassend is deze samenwerking tussen Renault en Volvo stiekem trouwens niet, en voor een verklaring maken we even een uitstapje naar de vrachtwagenwereld. Daar ontwikkelen Renault en Volvo Trucks namelijk al decennia samen voertuigen want strip je bijvoorbeeld een nieuwe Volvo FH en Renault T van hun koetswerken, dan is wat overblijft nagenoeg identiek. Die Volvo FH heeft dan weer in de verste verte niks te maken met je XC40 of V90, want de personen- en bedrijfswagentakken van Volvo zijn al gescheiden sinds Ford de auto-afdeling overkocht in 1999 (dat het op zijn beurt weer verkocht aan Geely in 2010). Het is dan ook Volvo Trucks dat voor dit bestelwagenproject met Renault in zee gaat, en niet Volvo Cars.
Recente reacties
Lucien opent Walhalla voor fietsers in Antwerpen
Oei, per ongeluk naar Fietsfans.be gesurfd.
Door JL 1 dag geleden
Dit is de nieuwe Mazda6! Maar hij is niet voor ons...
mooi.
Door patrick De Meyer 2 dagen geleden
Supercars opgepast: extreme Ford Mustang GTD komt ook naar Europa
Men Zou beter de 2.3 ecoboost terug hier invoeren.die gewone V8 krijgt men hier nog niet verkocht.
Door Johan waltens 3 dagen geleden
Laadpalen in kaart: zo verhoudt België zich tot de buurlanden (2024)
Na 5 jaar elektrisch rijden, stel ik vast dat er inderdaad meer AC-laadpalen zijn dan 5 jaar...
Door David 3 dagen geleden