![Portrait de moodystarfish Portrait de moodystarfish](https://autofans.be/sites/default/files/styles/user_avatar/public/upload/avatars/picture-8804-1453445665.jpg?itok=TiqeZ4ql)
Volmondig: "ja". Maar -zoals dat vaak het geval is- wel enkel in specifieke scenario's, en indien aan alle randvoorwaarden voldaan is. Wat deze laatsten betreft, is het feit dat de wagen ten alle tijden dient/kan opgeladen te worden de meest belangrijke (een plug-in hybride kiezen om deze vervolgens niet consistent te laden, is simpelweg onzinnig... ).
Met betrekking tot de scenario's: indien de woon-werk afstand (zoals in mijn geval) rond de 40km ligt (of equivalent ref. de batterijrange), of de frequent gereden afstanden rond de batterijrange liggen (het zogenaamde "rond de kerktoren" rijden), dan kan het merendeel van de kilometers puur elektrisch worden afgelegd. Indien sporadisch toch meer range vereist is, staat de ICE klaar om bij te springen.
Ik ben er dus van overtuigd dat men in bovenstaand geval meer ecologisch, en mogelijks ook meer economisch (uitgespaarde brandstofkost over de levensduur vs. elektriciteitsverbruik en meerprijs aanschaf) kan rijden - en dat een plug-in hybride zeker wel bestaansrecht heeft naast ICE voertuigen en EV's.
Andere voordelen die ik zie:
* geen nood aan specifieke laadinfrastructuur thuis - een gewoon stopcontact laadt de wagen in zo'n 4u (overnacht) weer vol
* meergewicht verwaarloosbaar tov een ICE - 1800kg is niet weinig, maar EVs gaan gemakkelijk over de 2 ton
* niet moeten krabben in de winter ;)
* extra (stil) rijcomfort
* toch nog een "vrrrroaamm" geluid/-gevoel/-ervaring op die momenten dat een sportievere rijstijl gewenst is :)
Nadelen zijn er -uiteraard- ook, zoals:
* een kleinere koffer door de extra batterij
* op langere afstanden toch een zekere vorm van range anxiety door de kleinere brandstoftank
Het kan dus! Om mee te geven dat ikzelf obv ervaring spreek, en dus niet uit m'n nek l*l, bij deze enkele gegevens van 2023:
* betreft een BMW 330e
* 1058 ritten, 442h gereden
* 22702km afgelegd, waarvan 17207km elektrisch (76%)
* 400,2 liter brandstof verbruikt (keertje of 11 getankt), wat resulteert in 1,8 liter/100km
* daarbovenop 4703 kWh elektriciteit verbruikt, wat resulteert in 0,2 kWh/km per gereden kilometer (omgerekend naar equivalent benzineverbruik zou dit neer komen op een bijkomende 2,3 liter/100km, begrijp ik... )
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année