Elke nieuwe auto heeft vanaf nu een snelheidswaarschuwing, dit is waarom

Snelheidswaarschuwing Europa 2024 bron Mercedes

’t Is officieel gedaan met hardrijden, hardrijder. Elke auto die je vanaf nu nieuw kan kopen, zal een alarmsignaal laten horen vanaf je de snelheidslimiet overschrijdt. Stuk voor stuk worden ze dan ook voorzien van een zogenaamde intelligente snelheidsassistent als deel van nieuwe, Europese regelgeving.

Er was een tijd waarin auto’s zelfs geen airbags of gordels hadden, maar die tijd ligt inmiddels ver achter ons. Zo zijn die zaken al decennia de norm geworden waardoor niet alleen fabrikanten maar ook overheden naar andere snufjes zijn beginnen kijken om auto’s steeds veiliger te maken. Zo vind je bij heel wat auto’s al een tijdje rijstrookassistenten, noodstopsystemen, snelheidswaarschuwingen en aandachtsmonitoren in de optielijst maar die verdwijnen per direct uit die optielijst, want ze zijn vanaf nu verplicht.

Voor alle nieuwe auto’s

Op 7 juli 2024 is er namelijk een nieuwe GSR, kort voor ‘General Safety Regulation’, van kracht geworden in de Europese Unie. Zoals de naam al doet vermoeden, bepaalt die regelgeving welke veiligheidssystemen hier algemeen aanwezig moeten zijn op nieuw verkrijgbare auto’s. In een eerste fase — oftewel GSR I — werden fabrikanten verplicht om een aantal zaken aan de standaarduitrusting toe te voegen van alle nieuwe auto’s die gelanceerd werden vanaf 6 juli 2022. Nu is echter ook de tweede fase — GSR II dus — in werking getreden en die bepaalt dat die veiligheidssystemen aanwezig moeten zijn op ronduit alle auto’s die je nieuw kan kopen in de EU, ongeacht wanneer ze voor het eerst op de markt gekomen zijn.

Snelheidswaarschuwing Europa 2024

Om welke veiligheidssystemen gaat het dan precies? Wel, dat zijn er eigenlijk heel wat. Zo moet elke auto vanaf nu beschikken over een detectiesysteem bij het achteruitrijden (in de meeste gevallen dus parkeersensoren), een noodstopsignaal, een automatisch noodremsysteem dat ingrijpt wanneer jij niet op dat signaal ingaat, een actieve rijstrookassistent om je tussen de lijntjes te houden en een aandachtsmonitor die je waarschuwt wanneer je niet genoeg op de weg let. Daarnaast moet de software nu beter opgewassen zijn tegen cyberaanvallen en moet er zowaar een soort ’zwarte doos’ aanwezig zijn die je rijgedrag vastlegt in aanloop naar een aanrijding… Maar dat is misschien nog niet de meest controversiële maatregel, want het vaakst wordt er geklaagd over de snelheidswaarschuwing.

Nu al achterpoortjes

Die ‘intelligent speed assistance’ moet vanaf nu namelijk op alle nieuwe auto’s aanwezig zijn en dat is in essentie een systeem dat je waarschuwt wanneer je sneller rijdt dan toegelaten is. Die waarschuwing gebeurt akoestisch — in de meeste gevallen door een reeks biepjes — en dat is meteen ook de reden waarom flink wat automobilisten ervan wakker liggen. Er zit namelijk geen tolerantie op die waarschuwing dus rij je 51 km/u waar je 50 mag, dan wordt er meteen al gebiept. Puur wettelijk gezien mag dat dan ook niet maar we snappen je best: je voelt je gekrenkt in je vrijheid. Tot overmaat van ramp heeft de verkeersbordherkenning waar de ‘intelligente snelheidsassistent’ zich op baseert, trouwens ook niet 100 procent van de tijd de juiste snelheid afgelezen…

Snelheidswaarschuwing Europa 2024

Geen nood echter, want in vrijwel alle auto’s kan je die snelheidswaarschuwing afzetten… Alleen is dat niet altijd even makkelijk. Zo moet je in heel wat gevallen door de menu’s van je aanraakscherm bladeren om de uit-knop te vinden en dat moet je ook elke keer opnieuw doen, want het systeem moet zichzelf verplicht weer activeren wanneer je de auto start. Gelukkig zijn er echter al fabrikanten die hun eigen sneltoets bedacht hebben. Zo hoef je bij BMW bijvoorbeeld maar een paar seconden op de set-toets van de cruise control te drukken en laten Renault en Dacia je toe om je voorkeur qua veiligheidssystemen op te slaan, zodat je die nadien met een druk op de knop kan oproepen… En zo vindt de autosector wel weer een achterpoortje voor de nieuwe regels.

Derniers articles publiés

Commentaires (5)

Laisser un commentaire
Pol 11:34
Portrait de Pol

Wel, ik rijd sedert april met een auto die deze functie aanbiedt.
De functie was actief toen ik de wagen ben gaan ophalen en ik heb die nog nooit afgezet.
Wel integendeel, ik ben er best tevreden mee vooral in zones 30 en 50.
Maar zoals altijd zal de Vlaming wel weer steen en been klagen...

Maarten 18:01
Portrait de Maarten

Een paar opmerkingen. Geen tolerantie, mijn wagen wijkt 4km/u af vd GPS snelheid (auto geeft bvb 50 aan terwijl de GPS 46). Waardoor zo'n signaal te snel wordt gegeven. M'n wagen heeft dit al, maar is verre van intelligent, naast dat de weginfrastructuur (verkeersborden) in België (en buitenland) het zo goed als onbetrouwbaar maken... Zal vooral veel frustratie geven. Mijn wagen geeft gelukkig geen geluid. Het knippert enkel in het dashboard.

Adriaan 09:35
Portrait de Adriaan

Wat je zelf beschrijft van die 50 ipv 46 komt anders heel dicht in de buurt van een tolerantie ;-)

this 12:53
Portrait de this

Op zich vind ik het niet zo'n probleem, we rijden echt gewoon veel te snel overal in België. Maar ik heb echt wel een gigantisch probleem met de accuraatheid hiervan. In verschillende merken van auto's kom ik bijna elke rit wel eens een foutieve snelheid tegen in de navigatie. Dus ook al rij je de wettelijke snelheid, nog ga je geirriteerd worden door dit systeem om dat de auto zelf in fout is.

Dit was ook de reden dat ik dacht dat deze maatregel er de eerstkomende 5j nog niet zou doorkomen. Dat ze maar eerst zorgen dat het systeem perfect werkt, vooraleer de consument te irriteren er mee.

Mathieu 12:36
Portrait de Mathieu

Mijn vrouw heeft onlangs haar X1 mogen ontvangen, en wat een goede maar bemoeizuchtige auto is dat! Het eerste wat we doen is inderdaad op set drukken om die snelheidmelding af te zetten. Sorry voor de believers...
Maar haar cruise control heeft een aantal standen, en hoe irritant is dat! Ook de afstand tot je tegenligger moet je bij elke rit aanpassen, want als je op cruise control wil rijden is de afstand tijden de spits veel te groot ingesteld dat er constant wagens tussen komen, en de wagen dus hard in de rem gaat. In een andere stand gaat die CONSTANT meesturen, in elke bocht of bochtje.
Tot we helemaal in het begin een afslag naar rechts van de autostrade wilden nemen, stuurde de wagen hard terug naar links!! NA wat zoekwerk zit er blijkbaar een functie in die rechts inhalen moet onmogelijk maken.
Ik ga eerlijk zijn, en zeggen dat ik me veiliger voel in mijn eigen wagen van 5j oud waar ik alles vlot kan instellen, en waar ik een gewone cruise control heb. Die verplicht me ook om aandachtig te rijden, wat je in de overbeveiligde wagens dus niet hebt.
Ik heb ook een noodremfunctie, melding als mijn handen niet aan het stuur zijn, een dodehoekwaarschuwing, cruise control, lane assist, maar het bemoeien daarvan komt totaal niet in de buurt van mijn vrouw haar wagen! Ik kan ze ook vlot aan en af zetten zonder constant in menu's te moeten gaan en mijn arm 5 a 10 seconden te moeten strekken en kijken naar een scherm tegelijkertijd.
Ofwel geven ze me een zelfrijdende wagen, ofwel een wagen waar ik nog keuzes in kan maken, want hoewel mijn vrouw het gewoon is ondertussen, is het niets voor mij.
Dit is met zo'n wagen letterlijk van A naar B rijden zonder al teveel plezier. En ik heb het hier niet over plezier in snelheid.

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités