Porsche heeft een elektrische Macan in de pijplijn zitten, maar dat zou niet de enige Macan worden. Zo mocht het oude model met benzinemotoren nog even naast de EV blijven bestaan, maar daar steekt Europa nu een stokje voor. De reden: hij voldoet niet aan de nieuwste regels rond cybersecurity.
Volgend jaar gaat het echt gebeuren: dan brengt Porsche zijn zuiver elektrische Macan op de markt. Dat doen ze dan wel een paar jaartjes later dan gepland, want oorspronkelijk moest die in 2022 de showrooms bereiken om er nog even naast de Macan met verbrandingsmotoren verkocht te worden. Ondanks de vertraging leek dat echter nog steeds het plan want geef nu toe: zelfs na tien jaar op de markt ziet de benzine-Macan er nog steeds up-to-date uit… Maar niet up-to-date genoeg voor Europa.
Gedaan met populairste Porsche
Een woordvoerder van Porsche heeft namelijk tegenover Automotive News Europe laten vallen dat de huidige Macan volgend jaar toch uit het aanbod zal verdwijnen. Dat doet Porsche niet zozeer omdat het geen toekomst meer in het model ziet, maar wel omdat het moet van niemand minder dan de Europese Unie. Die voert namelijk een nieuwe set vereisten in waar auto’s aan moeten voldoen om beschermd te zijn tegen hackers, en de Macan kreeg zijn laatste facelift al voordat de precieze inhoud van die vereisten gekend was. Daardoor voldoet het platform van de Macan niet aan die regels, en hem conform maken zou Porsche volgens de woordvoerder te veel geld kosten.
De nieuwe cybersecuritywetgeving gaat in juli 2024 van kracht, dus ten laatste dan zal de verbrandings-Macan uit ons aanbod verdwijnen. Dat is in zekere zin een bittere pil voor Porsche want ondanks zijn gezegende leeftijd schopte de Macan het jaar na jaar nog steeds tot de toplijst van bestverkochte modellen. Enkel vorig jaar werd hij nipt ingehaald door die andere SUV, de Cayenne, maar in de jaren voordien was de Macan wereldwijd telkens de populairste Porsche. Aan de zuiver elektrische opvolger dus om die trend staande te houden. Die wordt naar alle verwachtingen gelanceerd in het eerste kwartaal van 2024.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 2 dagen geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 2 dagen geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 2 dagen geleden