Elektrische Porsche Macan laat in interieur én technische gegevens kijken

Porsche Macan EV interieur teaser 2023

Deze keer menen we het echt: de elektrische Porsche Macan komt eraan. Na jaren van geruchten en vertragingen laten de Duitsers namelijk voor het eerst in de EV binnenkijken, en zo krijgen we het interieur in vol ornaat te zien. Dat is echter niet het enige, want Porsche zet ook even wat specificaties op een rijtje.

Geloof het of niet, maar de huidige Porsche Macan gaat al bijna tien jaar mee. Hoewel hij in die tijd maar liefst twee ingrijpende facelifts kreeg, is het dus moeilijk te ontkennen dat het model al even op zijn laatste benen loopt. Daar is dan ook een reden voor, want Porsche heeft zijn werk gehad met de opvolger voor de SUV. Die wordt namelijk zuiver elektrisch en zal samen met pakweg de Audi Q6 e-tron gebaseerd zijn op het nieuwe PPE-platform. Dat platform liep echter al flink wat vertraging op… Maar daar komt binnenkort een einde aan.

87 inches aan augmented reality

Porsche heeft namelijk zopas een wel heel serieuze plaagstoot uitgedeeld om ons warm te maken voor de komst van de elektrische Macan. Zo laten ze gewoon het complete interieur in vol ornaat zien, dat qua indeling alvast mooi in het rijtje past met de Taycan maar misschien vooral de pas onthulde Panamera en Cayenne facelift. Reken dus op een strakke lay-out waarbij het pookje voor de aandrijflijn geen plek meer krijgt in de middenconsole, maar wel op het dashboard naast het stuurwiel. Zo blijft er in die middenconsole ruimte over voor een setje fysieke toetsen, maar dat is natuurlijk niet het enige waarmee je het infotainment bedient… Wel integendeel.

Porsche Macan EV teaser 2023

Zo krijgt de elektrische Macan maar liefst drie schermen mee, of zelfs vier als je een beetje ruim rekent. Tel even mee: achter het stuur zit een digitaal bestuurdersdisplay van 12,6 inch in diameter. Centraal in het dashboard vind je dan weer een infotainmentscherm van 10,9 inch en voor de passagier zit er optioneel nog zo’n touchscreen van 10,9 inch om pakweg video’s op te streamen zonder dat de bestuurder kan meekijken. Dat zijn er dus al drie, en dan spreekt Porsche nog over een head-updisplay dat een beeld van — hou je vast — 87 inch op de voorruit kan projecteren om je onder te dompelen in de augmented reality.

Audi-cijfers, Porsche-rijgedrag

Voor al zijn infotainment baseert de Macan EV zich trouwens als eerste Porsche ooit op software van Android Automotive, dus het systeem moet net zo snel wennen als je nieuwe smartphone. Dat is trouwens niet het enige vlak waarop de nieuwe Macan een technologieslagschip wordt want hoewel Porsche nog vaag blijft, klinken de specificaties veelbelovend. Reken bijvoorbeeld op “meer dan 600 pk en 1.000 Nm koppel” voor de topversie, die twee elektromotoren biedt. Die werken Taycan-gewijs samen met een tweetraps versnellingsbak om hoge topsnelheden mogelijk te maken. Over snelheid gesproken: de Macan EV moet zijn accu van “ongeveer 100 kWh” ook best vlot opladen dankzij een 800V-architectuur en een snellaadcapaciteit van 270 kW… Inderdaad: net zoals de aankomende Audi Q6 e-tron.

Porsche Macan EV teaser 2023

Ook de basisversie doet het meteen met twee elektromotoren, al zorgt de achterste voor iets minder pk’s. Hoe groot het verschil is weten we nog niet, maar Porsche verklapt wel dat de standaard-Macan EV het met stalen veren en elektronisch gestuurde dempers doet terwijl de topversie luchtophanging krijgt. Die laatste beschikt ook over een elektronisch gestuurd sperdifferentieel, maar op meer details is het wachten tot de onthulling. Lang zou dat echter niet meer mogen duren: Porsche spreekt over een lancering begin 2024.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws