Officieel: nieuwe Porsche Panamera pakt uit met vier potente plug-inhybrides (2023)

Porsche Panamera 2023

Porsche heeft officieel het doek getrokken van zijn nieuwe Panamera — echt waar. Zo gaat de nieuwkomer best hard lijken op de uitgaande generatie, maar dan in geoptimaliseerde vorm. Dat geldt ook onderhuids, waar het mooie weer gemaakt wordt door nog meer plug-inhybrides en gekke, adaptieve ophanging.

Geloof het of niet, maar de meest controversiële Porsche sinds de Cayenne gaat alweer mee sinds 2009. Toen werd namelijk de eerste generatie van de Panamera onthuld en ook dat was geen sportmobiel met de motor achterin, maar een vijfdeurs berline met de motor voorin. Daar had met name de zakelijke rijder echter geen probleem mee en in 2016 kwam er dan ook een tweede generatie, die die zakelijke rijder extra bepamperde met maar liefst drie plug-inhybride motorisaties… Dus je weet wel, why change a winning team?

Panamera x Taycan

Dit is namelijk de derde generatie van de Porsche Panamera en haal er gerust even een fotootje van het uitgaande model bij, want de verschillen zijn best klein. Zo houdt het nieuwe model vast aan het inmiddels vertrouwde silhouet, dat de vorm aanneemt van een 5 meter lange vijfdeurs coupé. Van een Sport Turismo-variant is er nog geen sprake maar de kans is dus groot dat zo’n shooting brake straks ook terugkomt. Verder wijzen we je graag op de extra luchthapper tussen de twee koplampen, die nu standaard voorzien zijn van 32.000 LED-Matrix-pixels per stuk. Achteraan wordt de doorlopende LED-balk dan weer wat strakker afgetekend, zodat je de Panamera nu nog meer gaat verwarren met de elektrische Taycan.

Porsche Panamera 2023

Dat geldt binnenin al helemaal want zoals Porsche eerder toonde, krijgt de Panamera hetzelfde ‘Porsche Driver Experience’-concept als zijn elektrische broertje. Reken dus op een volledig digitaal, gebogen instrumentarium terwijl ook de passagier optioneel zijn eigen display krijgt. Centraal zit dan weer een traditioneel infotainmentscherm maar daar hoef je lang niet alles langs te bedienen, want eronder zie je zowaar nog fysieke knoppen voor de klimaatregeling in een hoge middenconsole. Daarin vind je meer opbergruimte dan voorheen aangezien het automaatpookje, net als bij de pas vernieuwde Cayenne, voortaan naast het stuurwiel zit… Al ging het bij die Cayenne natuurlijk om een facelift terwijl deze Panamera gloednieuw is, toch?

Bekende motoren?

Wel, ja en nee. Zo verklapt Porsche wel dat deze derde generatie verder bouwt op de basis van de vorige Panamera, en dat merk je ook aan de motoren. Om te beginnen is de Panamera bijvoorbeeld verkrijgbaar als niet-geëlektrificeerde ‘Panamera’ en ‘Panamera 4’, die in beide gevallen gebruik maken van een 2.9-liter V6-benzinemotor. Doet dat een belletje rinkelen, dan vertellen ze er bij Porsche graag bij dat het blok voortaan 353 pk en 500 Nm produceert in de plaats van de 330 pk en 450 Nm van voorheen. Het basismodel snelt daarmee naar de 100 km/u in 5,1 seconden terwijl de vierwielaangedreven variant maar 4,8 tellen nodig heeft, en ze schoppen het tot een top van respectievelijk 272 km/u en 270 km/u.

Porsche Panamera 2023

Vind je die cijfers maar magertjes, dan zal je je moeten wenden tot één van de plug-inhybrides. Dat zijn er tegenwoordig vier in plaats van drie en ze zijn stuk voor stuk krachtiger dan hun oude equivalenten, al geeft Porsche voorlopig maar van eentje alle details vrij. Dat is echter niet de minste, maar wel de Turbo E-Hybrid die 680 pk en 930 Nm koppel haalt uit de combinatie van een 4.0-liter V8 en een elektromotor in de achttraps transmissie. Het resultaat is een indrukwekkende 0-naar-100-tijd van 3,2 seconden en een topsnelheid van 315 km/u, maar Porsche geeft nog niet mee of dit wel de krachtigste der plug-in-Panamerae wordt. Zo haalt de Cayenne Turbo E-Hybrid bijvoorbeeld 739 pk uit een gelijkaardige aandrijflijn, dus waarom zou dat vermogen niet onder de Panamera passen?

Leunen in de bochten

Ook de accucapaciteit is identiek aan die van de Cayenne-hybrides, dus reken op 25,9 kWh onder de bodem. Daar moet de Panamera Turbo E-Hybrid alvast tot 91 kilometer ver mee komen op stroom, maar dat is niet de enige troef die de plug-inhybrides zullen hebben. Zo krijgen ze ook een nieuwe ‘Porsche Active Ride’-ophanging mee die zoals een motorrijder in de bochten leunt en als het ware door zijn voor- of achteras kan hurken om acceleratie en deceleratie op te vangen. Het resultaat is volgens Porsche een ongekende balans tussen sportiviteit en comfort maar heb je dat niet nodig, dan zal de standaard luchtophanging van de basismodellen ook wel volstaan.

Porsche Panamera 2023

Over de uitrustingsniveau’s gesproken: de Panamera pakt ook daar uit met een primeur. Zo worden de Turbo E-Hybrids als eerste voorzien van Porsches nieuwe look die alle logo’s en sierdelen in het donkergrijze ‘Turbonite’ drapeert. Later krijgen de andere modellen dezelfde behandeling maar wil je als eerste met zo’n verduisterde Porsche pronken, dan moet je daar 199.620 euro voor over hebben. Dat is namelijk de prijs die je moet betalen voor een nieuwe Panamera Turbo E-Hybrid, terwijl je voor het basismodel met V6 112.120 euro kwijt zal zijn en voor een Panamera 4 116.340 euro. Alledrie zijn ze nu al te bestellen, en de eerste exemplaren worden geleverd in maart 2024.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws