Volvo's nieuwe Drive-E-motoren voorgesteld

Volvo brengt nieuwe Drive-E-motoren op de markt. Drie stuks zijn het en het gaat niet om platte diesels. Wel duwen ze de bekende Volvo-zescilinder uit het gamma. Ze komen beschikbaar op alle modellen behalve de V40 en XC90.

De nieuwe motoren - onder de namen D4, T5 en T6 - zijn namelijk allemaal viercilindermotoren, voorzien van een turbo. De D4 heeft zelfs een twin turbo en produceert 181 pk. Volvo biedt deze motor aan met manuele zesversnellingsbak of achttrapsautomaat. Alsof een nieuwe automaat nog niet voldoende nieuws is, laat Volvo weten dat deze D4 ook gebruik maakt van i-Art-technologie, als eerste Volvo-motor. Bij die technologie meet een sensor het brandstofverbruik per cilinderomwenteling op en regelt zo de inspuiting bij. Alle technologieën bij elkaar komt Volvo zo uit op een lager verbruik, dat was dan ook het doel.

2013-volvo-drive-e-motoren

De T5 benzine krijgt standaard een achttrapsautomaat. Hij brengt 245 pk voort. De T6 is met dezelfde versnellingsbak uitgerust en zorgt voor 306 pk. De T6 is enkel te vinden in de S60, V60 en XC60, de andere motoren vinden we ook terug in de V70, XC70 en S80.

2013-volvo-drive-e-motoren

Volvo zal de motoren voorstellen op de IAA in Frankfurt. Vanaf het najaar zijn ze al te bestellen bij de Volvo-dealer.

2013-volvo-drive-e-motoren

Derniers articles publiés

Commentaires (16)

Laisser un commentaire
Yvesw 10:54
Portrait de Yvesw

Gek dat de V40, hun nieuwste model, niet profiteert van deze motoren... Waarschijnlijk een gevalletje "duurder dan vroeger = exit leasing". Alhoewel ik zou denken dat daar zeker ook naar het verbruik wordt gekeken...

Adriaan 10:54
Portrait de Adriaan

Leuk om te zien dat volvo weer spring levend is, is ooit anders geweest... Lijken me wel leuke motor blokjes, vooral de d4 zegt me wel wat, twee turbos is altijd beter dan 1 :p

Yvesw 11:01
Portrait de Yvesw

En die T6 al helemaal, 306 pk... Over een wolf in schaapskleren gesproken...

Adriaan 11:09
Portrait de Adriaan

Ja inderdaad, zo een s60 t6, erg beschamende cijfers kan je dat niet echt niemen, 0-100 in 5.9 is best wel vlot te noemen :)
Maar fiscaal is de d4 echt wel aantrekkelijk denk ik, met een (fictieve) co² uitstoot van 99gram denkt di rupo ook onmiddellijk dat het milieu er beter bij zal varen!

Yvesw 11:32
Portrait de Yvesw

De T6 is ook niet slecht in de CO2 wereld... Een BMW 535i (ook met 306 pk, wel een zes-in-lijn) heeft nog zo'n 170 tot 180 gram, de T6 150 tot 170 gram. Nu ik er over nadenk... Een viercilinder met 306 pk... Ik denk dat enkel Mercedes hen voorgaat met 360 pk in de A45 AMG :-)

kurt1 13:21
Portrait de kurt1

Niks geweten over het verbruik?

Sven 13:45
Portrait de Sven

behalve de 10 tot 30 procent zuiniger dan de huidige motoren, niet. Ze blijven zuinig met het geven van exacte cijfers dus :-)

Sven 18:54
Portrait de Sven

Hier vind je een artikel van zowat 3j geleden, toen de D- en T-benamingen werden doorgevoerd: https://autofans.be/nieuws/varia/18911-nieuwe-d3-motor-en-naamgeving-motoren-voor-volvo

Sven 20:56
Portrait de Sven

Oh, je bedoelt op dit moment? Die d en t benamingen zijn enkel om de vermogentrappen aan te duiden, ik geloof dat ze nu allemaal vier cilinders hebben (behalve dan de xc90). De T5 uit de 850 mag je niet vergelijken met deze reeks benamingen.

Yvesw 11:46
Portrait de Yvesw

@B4: In hun configurator staat er nog steeds een T6 bij de S80, wel de vorige met 304 pk. In een notendop: Niemand kent nog de Volvomotoren :-p

Techno Patat 13:08
Portrait de Techno Patat

Ikke wel, ik kende ze a peut près, maar nu toch niemer ze :p!

En @ B4: de T6 is nog steeds de 6-cilinder in de grotere modellen ;)! Vooral voor de VS vermoed ik, daar zijn ze nog niet tuk op 4-cilinders met 300pk, 300 pk is voor 6-cilinders (en tot voor enkele maanden was dat ook mijn gedacht, maar het is precies booming business in de zotte 4-cilinderkes! Mercedes, Audi en nu zelfs Volvo? Waar is den tijd dat ik dacht: Hoe kunnen die evo's nu heel blijven met 300 pk uit een 2l :p?

Kurt1 12:41
Portrait de Kurt1

Hebben deze nieuwe automaten eigenlijk een dubbele koppeling?

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités