Volvo neemt de Common Rail technologie een stapje hoger met i-ART technologie

i-ART systeem in nieuwe Volvo's

Volvo lanceert dit jaar nog een groep nieuwe dieselmotoren die het brandstofverbruik moeten terugdringen. De Volvo Engine Architecture (VEA) motoren worden uitgerust met de i-ART technologie die - volgens Volvo - continu cilinders in het oog houdt om het verbruik te optimaliseren.

Het i-ART systeem werkt op de volgende manier: In plaats van gebruik te maken van één enkele druksensor in het common-railsysteem, houdt het i-ART systeem de brandstofinjectie per verbrandingscyclus per cilinder in het oog. Dit zorgt er voor dat bij elke verbrandingscyclus de ideale hoeveelheid brandstof wordt geïnjecteerd aan 2.500 bar.

Klinkt als chinees in de oren (wat kan sinds Volvo in handen is van het Chinese Geely)? Op mensenniveau zorgt het systeem er voor dat het verbruik geoptimaliseerd wordt.

V8-motoren worden dinosaurussen

Volvo zal de nieuwe motoren dit jaar nog introduceren in de verschillende modellen. Tegelijkertijd komt er ook - eindelijk - een nieuwe achttrapsautomaat. Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo had verder nog het volgende te zeggen over de nieuwe generatie motoren:

"We gaan kleinere en meer intelligente motoren bouwen die zoveel vermogen leveren dat V8-motoren dinosaurussen zullen lijken. Onze viercilindermotoren zullen meer vermogen leveren dan de huidige zescilindermotoren en ze zullen zuiniger zijn dan de viercilinders die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Bovendien zullen we dankzij de elektrificatie een vermogen kunnen halen dat tegenwoordig vooral bij V8-motoren wordt genoteerd."

Een gevalletje exit achtcilinders, zescilinder en vijfcilinders bij Volvo lijkt het ons. Al drukt Volvo ons op het hart dat de nieuwe motoren: "Een hoog vermogen halen en een krachtig motorgeluid laten horen."

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws