Volvo lanceert dit jaar nog een groep nieuwe dieselmotoren die het brandstofverbruik moeten terugdringen. De Volvo Engine Architecture (VEA) motoren worden uitgerust met de i-ART technologie die - volgens Volvo - continu cilinders in het oog houdt om het verbruik te optimaliseren.
Het i-ART systeem werkt op de volgende manier: In plaats van gebruik te maken van één enkele druksensor in het common-railsysteem, houdt het i-ART systeem de brandstofinjectie per verbrandingscyclus per cilinder in het oog. Dit zorgt er voor dat bij elke verbrandingscyclus de ideale hoeveelheid brandstof wordt geïnjecteerd aan 2.500 bar.
Klinkt als chinees in de oren (wat kan sinds Volvo in handen is van het Chinese Geely)? Op mensenniveau zorgt het systeem er voor dat het verbruik geoptimaliseerd wordt.
V8-motoren worden dinosaurussen
Volvo zal de nieuwe motoren dit jaar nog introduceren in de verschillende modellen. Tegelijkertijd komt er ook - eindelijk - een nieuwe achttrapsautomaat. Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo had verder nog het volgende te zeggen over de nieuwe generatie motoren:
"We gaan kleinere en meer intelligente motoren bouwen die zoveel vermogen leveren dat V8-motoren dinosaurussen zullen lijken. Onze viercilindermotoren zullen meer vermogen leveren dan de huidige zescilindermotoren en ze zullen zuiniger zijn dan de viercilinders die momenteel op de markt verkrijgbaar zijn. Bovendien zullen we dankzij de elektrificatie een vermogen kunnen halen dat tegenwoordig vooral bij V8-motoren wordt genoteerd."
Een gevalletje exit achtcilinders, zescilinder en vijfcilinders bij Volvo lijkt het ons. Al drukt Volvo ons op het hart dat de nieuwe motoren: "Een hoog vermogen halen en een krachtig motorgeluid laten horen."
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 1 dag geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 2 dagen geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden