Rijtest: Volvo XC90 Black Design

Rijtest: Volvo XC90 Black Design

Negen jaar oud is hij intussen, deze Volvo XC90 en behalve een kleine facelift in 2006 veranderde Volvo niets aan het origineel. Dat houdt in dat heel wat zaken die bij het begin erg innoverend waren, we nu heel gewoon zijn gaan vinden. Toch bleek tijdens de test dat de Volvo XC90 nog goed mee is met zijn tijd.

Vandaag de dag stelt Volvo een uitloopmodel voor op deze XC90, de Black Edition. Veel woorden maken we er niet aan vuil, je kijkt best even naar de exterieurfoto's om te zien wat dat inhoudt. De XC90 ziet er overigens een pak stoerder uit dan zijn concurrenten, vanwege zijn hogere opbouw en zijn smallere profiel. Ook de achterlichten die de kofferklep volgen, een Volvo-trekje sinds de 850, zorgen voor een extra hoge indruk.

Rijtest: Volvo XC90 Black Design

Toch voelt de wagen erg breed aan als je instapt. De middenconsole is erg uitgestrekt en elke passagier heeft voldoende zitbreedte ter zijner beschikking. Je zit goed in deze lederen zetels, het voelt allemaal erg comfortabel aan. Ik test met deze XC90 mijn eerste Volvo voor Autofans.be maar voel direct aan wat mijn collega's bedoelen met het Volvo-gevoel. Qua ergonomie is alles wat aan het verouderen. Het scherm van de navigatie bovenop de middenconsole houdt een verkeerde zichthoek aan en de bediening gebeurt enkel via knopjes achter het stuur (even zoeken) of een afstandsbediening. Allemaal goed en wel, al bergt Volvo de afstandsbedining op tussen de bekerhouders, wat je voor een probleem stelt als je een blikje cola wil meenemen. Verder is het geen zicht als je met een afstandsbediening je bestemming ingeeft 30 centimeter verderop. Nog gekke zaken zijn de knopjes op de middenconsole waarmee je de lichten bedient. De koplampen zijn desgewenst automatisch inschakelbaar, al moet je dat wel met een aparte drukknop te kennen geven, zoniet blijven ze de hele tijd branden. De automatische inschakeling verloopt ook wat langzaam voor wat we vandaag gewend zijn. Ook de bochtverlichting is op deze manier in te schakelen. Handig dat ze aanwezig is, al kunnen we ons niet voorstellen dat iemand het zou uitschakelen.

Rijtest: Volvo XC90 Black Design
 
Rijtest: Volvo XC90 Black Design

Achterin is plaats voor drie personen op de tweede rij - in ons geval pasten zelfs drie kinderzitjes meer dan behoorlijk - met nog twee extra zetels in de koffer. Die zijn meer dan noodzitjes, Volvo bekleedde ze ook met leder. De bediening van de knopjes mag dan al ietwat aan het verouderen zijn, de zitpositie en het rijcomfort zijn dat niet. Het interieur blijft gespaard van windgeruis en de vijfcilinder laat zich enkel af en toe horen wanneer je hem aanspreekt. De kofferklep gaat open in twee delen, we merkten bij het bovengedeelte dat de lus waaraan je hem dicht moet doen te weinig was, je moet je handen vuilmaken om de koffer het laatste stukje dicht te trekken. De koffer kan tussen de 249 en 1.837 liter slikken, zoveel als een ruime monovolumer dus.

Rijtest: Volvo XC90 Black Design

Die motor komt morrend op gang wanneer je de contactsleutel omdraait. Volvo biedt hem hier aan met een zestrapsautomaat die ook wat aan de langzame kant is. In combinatie met de tragere gasrespons is de XC90 geen wagen die je snel ergens in een gaatje gooit. Je zou denken dat het aan het gewicht van deze SUV ligt maar eens de wagen vertrokken is heeft de 200 pk sterke D5 geen werk meer om de XC90 vooruit te krijgen. Je ziet dan ook aan het verbruik dat een rit op de snelweg op 7,8l/100 km uitkomt, waar het algemene gemiddelde op 9,3l/100 km kwam te liggen.

Rijtest: Volvo XC90 Black Design

De wegligging van deze Volvo is gewoon goed te noemen. Je rijdt dan wel met een AWD, enkel bij een natte ondergrond heb je de indruk dat die vier wielen echt aangesproken moeten worden, wat het systeem dan ook doet. Uiteraard heb je door het hogere zwaartepunt geen bochtenpikker, comfort en rechtdoor rijden is waar dit soort auto voor gemaakt is. Dat doet hij goed, je kan er van op aan dat de oneffenheden voldoende worden weggefilterd. Samen met zijn tragere gasrespons en automaat die je op zijn gemakje naar de volgende versnelling brengt, heb je een erg op comfort afgestemde auto in handen. Dat maakt meteen ook duidelijk dat hij eigenlijk de Amerikaanse markt als doel heeft gehad, de klanten daar willen niets liever dan een comfortabele SUV die lekker rechtdoor kan. Voor wie het allemaal wat sportiever mag, biedt Volvo de R-Design aan, die krijgt naast sportievere looks ook een sportonderstel mee dat iets harder wordt afgeveerd. Ook offroad staat de XC90 zijn mannetje al doet het meer pijn om een modderspoor over de flank te trekken dan bij eender welke stoere pick up. Overigens mag deze XC90 tot 2.250 kg geremde last trekken.

Rijtest: Volvo XC90 Black Design

Met een Volvo XC90 D5 Kinetic rijd je vanaf 43.495 euro. Daarvoor krijg je standaard een Geartronic zestrapsautomaat en AWD vierwielaandrijving mee. Naast onze D5 AWD staat er ook een D4 Kinetic in de catalogus, die krijgt 163 pk en 340 Nm mee en kost 39.995 euro. Ook deze krijgt standaard een automaat maar de vierwielaandrijving is niet beschikbaar, hij wordt dus aangedreven op de voorwielen. De 3.2 zescilinder en de dikke V8 zijn intussen uit de catalogus verdwenen, vanwege de geringe verkopen bij ons. Volvo werkt met vier uitrustingsniveau's die tussen de 2.950 (Momentum) en 11.500 euro (Executive) extra kosten. Per uitrustingsniveau kan je ook nog eens wat optiepakketten kiezen om je Volvo verder te personaliseren. In ons geval was dat dus het Black Design pack (enkel met zwarte exterieurkleur , getinte ruiten en 18 inch zwarte velgen beschikbaar), dat 1.050 euro extra kost. Wil je dan nog verdergaan, kan je opties als airco voor de 3e zetelrij, parkeerverwarming, elektrisch open dak, BLIS (Blind Spot Information System).

Kijk je naar de premium-concurrentie, dan zie je dat Volvo een heel voordelig geheel aanbiedt, hoewel je het dan wel moet doen met een wagen die stilaan op een hoge leeftijd begint te komen. Nog een nadeel is dat Volvo de XC90 maar met maximaal 200 pk voorziet, terwijl de meeste concurrentie pas daar begint. Een BMW X5 30d met 245 pk kost je in basisvorm 55.850 euro, de Audi Q7 (3.0 TDI 204 pk) begint pas bij 53.790 euro, de Volkswagen Touareg kost je bijna evenveel (3.0 TDI 204 pk 53.390 euro). Dan kijk je voor zijn échte concurrenten misschien beter naar de Nissan Murano (2.5 dCi 190 pk, 50.750 euro) en de Jeep Cherokee (3.0 CRD 190 pk, 47.900 euro).

Rijtest: Volvo XC90 Black Design

De Volvo XC90 komt stilaan op jaren, al weten de Zweden als geen ander om dit te verbergen. Je merkt enkel aan de bediening van de instrumenten dat men het vandaag de dag anders zou aanpakken, al wordt het nooit echt storend. Dankzij zijn lagere prijs ten opzichte van de concurrentie heb je al snel het gevoel dat deze XC90 toch een goede kandidaat is als je op zoek bent naar een dikke SUV. De afstraffing op basis van de CO2-uitstoot kan je weinig schelen, je kiest immers voor een vijfcilinder zoals je ze nergens anders meer vindt. Wie er toch problemen mee heeft, kan opteren voor de lichtere D4, al moet je dan de vierwielaandrijving missen. Niet echt een probleem omdat een chique XC90 op onbereden terrein een vreemd zicht blijft, het kan maar je zal het niet vaak tegenkomen.

Tekst: Sven Geiregat
Foto's: Nathan Gevers
Met dank aan Volvo Belgium voor de testwagen

Specificaties

Motor

D5, 2.4 vijfcilinder diesel

Vermogen

200pk

Koppel

420 Nm

Overbrenging

Geartronic, automaat zes versnellingen

Aandrijving

vierwiel

Gewicht

2 079 kg

Topsnelheid

205 km/u

Prijs testwagen

€ 39 995.00

Prijs basismodel

€ 52 385.00

0 tot 100 km/u

10.30 sec

Gemiddeld testverbruik

9.30 L/100km

Min. kofferinhoud

249 L

Max. kofferinhoud

1 837 L

Laatst gepubliceerd

Reacties (17)

Plaats een reactie
Wim 14:12
afbeelding van Wim

Jammer dat zijn CO2 hem in zijn laatste levensjaren nekt. 215 gram is veel als je het bijv vergelijkt met een ML250CDI(die naar het schijnt goed verkoopt met de nieuwe wetgeving). Ik vind dit nog steeds de vriendelijkste full-size SUV te koop, zelfs in deze Black Edition.

Wim 17:35
afbeelding van Wim

Ik vind zijn saai design juist stijlvol en een voordeel. In zo'n bakbeest zou ik niet willen opvallen.

fred 13:04
afbeelding van fred

Je zal hem vast niet kunnen betalen....

Yvesw 18:28
afbeelding van Yvesw

Jups... Kom maar hier met die X6!

Wim 20:07
afbeelding van Wim

@yves: Noo :) ahja, @Nathan: knappe foto's!

Techno Patat 21:05
afbeelding van Techno Patat

Over het verbruik: hoe heb je dat zo laag gekregen? Onze XC-90 zit op 11l! Wel voornamelijk kortere ritjes en veel stadsverkeer! En wij hebben nog de 2.4 met 163pk en awd... Op de snelweg is het idd wel een heel erg goede auto! Enorm comfortabel, vrij zuinig en een goede radio maken van de xc-90 de beste reiswagen waar ik al in mee op reis geweest ben! (met 6 man + bagage voor een week)!

Over de bediening: ik vind het nog steeds prima, werkt heel erg helder, goed en alles dat je indrukt geeft je de indruk dat het nog 15 jaar gaat meegaan! Het enige waar ik me aan stoor is dat je de regensensor zelf moet aanleggen! Maar eens hij aanligt is het een prima ding! En een navi hebben we niet (diezelfde navigatie werdt trouwens gebruikt in Aston Martin's!)! Een tomtommeke van 70€ doet z'n werk meestal beter dan ingebouwde navi's!

Over de automaat: heel erg ambetant, zeker als je van de direct Mercedes automaten komt zoals bij ons thuis! M'n vader heeft nog getwijfeld om onze XC in te wisselen voor een gelijke met handbak! Gewoon omdat je je inderdaad niet snel eventjes kan tussenschieten! Maar hij vondt het de hoge inschrijvingstaksen niet waard...

Over het awd-systeem: een heel erg goed systeem, in de sneeuw is er bakken grip en zelfs off-road doet hij niet onder voor onze hyundai galopper met Low-gearing mode... Als boer gebeurt het dikwijls dat we met de aanhangwagen erachter het land opmoeten en dat doet hij zonder morren en met groot gemak! ( het is ook een heel goede sleepauto die Xc-90! Door z'n koppelrijke motor trekt hij aanhangwagens zonder enig probleem! En door het hoge gewicht heb je niet snel het gevoel dat de neus 'licht' wordt!)

Al bij al zouden wij thuis direct terug een XC-90 kopen! Enkel een handbak ipv de geartronic! Zeker als je bekijkt wat je betaalt bij de andere merken voor een gelijkaardige suv! Toen wij keken voor onze auto zijn we bij Mercedes gaan kijken! En om een gelijkaardige ML te kopen was het dik 25k opleggen! Akkoord de ML is een betere auto, maar om eventjes de helft meer te betalen? Nee danku!

Btw: de XC-90's zijn ook zowat de meest waardevaste Volvo's! Daarom dat wij een nieuwe gekocht hebben, de jonge occasies scheelden danig weinig in prijs dat het de moeite loont om te kijken voor een nieuwe! Al zijn ze ook behoorlijk gewild op de 2e handsmarkt! Kijk maar eens rond bij Volvo dealers, zo gek veel staan er niet te koop in vergelijking met het aantal dat je tegenkomt op de baan...

<strong>- edit: fixed, thx! -

Sven 22:31
afbeelding van Sven

Oh well, af en toe ben ik de zuinigste rijder hier. :-) We zijn er natuurlijk ook niet bijster veel offroad mee gegaan en volzet was ie ook maar af en toe.
Met zes man op reis gaan zou ik precies toch niet supercomfortabel vinden, zeker niet op de laatste rij?

Techno Patat 14:48
afbeelding van Techno Patat

@sven: de zussen waren dan nog niet zo groot dus dat ging prima!

@Nathan: Over dat offroad: heb je de dstc eens uitgeschakeld? Dan gaat het bij ons ook prima, met dstc aan wil hij alles te voorzichtig doen... Zelfde verhaal met m'n 159 overigens! Die TC is bucht, als ik hem laat chippen (overmorgen dus) laat ik de tractiecontrole afzetten bij starten van de motor!

Ik blijf de bediening prima vinden, kheb liever een no-nosense bediening dan de moderne iDrive's, command's, ... Met dit ben je direct weg en kan je na 5 min al blindelings bedienen! Al zal het misschien gewoonte zijn! Jullie zullen de moderne gadgets meer gewoon zijn dan ikzelf :)!

Yvesw 14:57
afbeelding van Yvesw

Patat schrijft dan ook nog graag met griffel en lei :p

Techno Patat 17:21
afbeelding van Techno Patat

Ik schrijf idd nog met een tablet ;)!

Nee, ik ben een gadget man! Maar in een auto moet alles intuitief en blindelings gaan! Ik wil bij wijze van spreken midden in de höhe acht bocht op de Nordschleife de bas van m'n radio willen kunnen veranderen ;)!

Yvesw 17:53
afbeelding van Yvesw

Wel, I kid you not, maar <a href="http://www.game-consoles.org/wp-content/uploads/2009/05/logitech-driving... is momenteel nog altijd het handigste stuur dat ik mijn leven gezien heb! Hier pas ik moeiteloos de gewichtsverdeling van mijn wagen mee aan terwijl ik de muziek luider zet, de ruitenwisser af zet en het zicht verander middenin de höhe acht bocht. ;)
Dit mogen ze anyday in een productiewagen zetten! Vooral het rode scrolwiel met mega drukknop in het midden gaat perfect. Wel best nog een head up display monteren...

Anonieme gebruiker 19:08
afbeelding van Anonieme gebruiker

Tiens, ik dacht net een vreemd object te zien ergens opgegraven bij de westflutten langs de kanten van Ieper. Serieus nu, wat een aftandse bak, 't is geen would be terreinwagen noch een echt offraodbeest.
Uit de handel nemen dergelijke monsters !!

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws