De Q3 krijgt opnieuw een RS-versie. Die gebruikt weer Audi’s bekende 2.5 TFSI-vijfcilinder, die net als in de RS 3 voortaan 400 pk produceert. De nieuwe Q3 Sportback ondergaat dezelfde RS-behandeling.
Het hoeft natuurlijk niet te verrassen dat Audi’s RS-behandeling bestaat uit heel wat spoilergeweld. Het Singleframe-radiatorrooster met zwart honingraatmotief ligt dieper in de voorbumper en wordt niet omkaderd door een contrastkleur. De forse luchtinlaten en de gleuf tussen motorkap en radiatorrooster zijn ook specifiek voor deze RS Q3 en RS Q3 Sportback.
Verschil in de details
De wielkasten op beide modellen werden met 10 millimeter verbreed. Achteraan vormt een specifieke dakspoiler het onderscheid met de burgerlijke Q3’s, net als een zwarte diffusor en grote, ovalen uitlaatpijpen. Led-koplampen en –achterlichten zijn standaard, matrix-led-koplampen een optie.
Binnenin zit het verschil voornamelijk in de accenten. Er zijn natuurlijk sportzetels in alcantara en leder (of nog sportievere exemplaren in nappaleder) en een afgeplat sportstuur, maar we zien vooral fijnere details. Zoals specifieke displays in de virtual cockpit (het digitale instrumentenpaneel), een rode rand rond de startknop, RS Design-pakketten met contrasterende stiksels in rood of blauw, instapverlichting, RS-logo's in het interieur, enzovoort.
Heeft ze nog alle vijf
Geen verrassing onder de motorkap – hoewel in deze strenge uitstoottijden een vijfcilinder geen sinecure is. Audi lepelt zijn 2.5 TFSI-vijfcilinder opnieuw in het vooronder. Die is voortaan 400 pk en 480 Nm sterk, een vermogen dat via een S Tronic-zevenbak naar de vier wielen wordt gestuurd. 100 km/u tikken de RS Q3 en RS Q3 Sportback aan na 4,5 seconden; de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Optioneel kun je verhogen naar 280 km/u.
Verschillende rijmodi, waaronder twee nieuwe modi die RS1 en RS2 heten, beïnvloeden de rijparameters. Vermogensverdeling, stuurgewicht, stevigheid van de ophanging, respons van de versnellingsbak, motorkarakter en –geluid kunnen eventueel ook afzonderlijk worden ingesteld.
Standaard staan de RS Q3 en RS Q3 Sportback op een 10 millimeter lagere sportophanging. Optioneel is er een adaptieve RS Sport Suspension Plus. De velgen zijn standaard 20 duim groot, optioneel zijn er velgmaten tot 21 duim. Wie meer remkracht wil, kan de remschijven vooraan laten vervangen door keramische exemplaren.
En de prijs?
Eind 2019 staan deze Audi RS Q3 en RS Q3 Sportback in de showroom. Belgische prijzen zijn er nog niet, maar in Duitsland krijgt de RS Q3 een prijskaartje van 63.500 euro, de Sportback een van 65.000 euro.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 6 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année