30 ballonnen voor de airbag

30 ballonnen voor de airbagMercedes meldt ons dat de airbag deze maand 30 jaar bestaat. Van Wikipedia leren we dat de airbag zoals met elke technologie niet in een vingerknip tot stand kwam maar dat er een aantal testfasen overgingen. In de jaren '70 experimenteerden Ford en GM met airbags in hun personenwagens. In 1980 bouwde Mercedes de airbag voor het eerst in zijn S-klasse. Al ging het niet langer om een gewoon plofkussen.

De gordels spanden kort voor het ontploffen van de airbag op, zodat de inzittende minder bewegingsvrijheid had en de airbag dus meer effect had. Het blijkt ook uit onderzoek dat de airbag niet kan werken zonder het gebruik van de gordel en dat letsels zelfs erger kunnen zijn bij het niet gebruiken van de veiligheidsgordel.

30 ballonnen voor de airbag

Door de jaren heen werden verschillende varianten van de airbag ontwikkeld. De Porsche 944 was de eerste seriewagen met een standaard passagiersairbag in 1987, later kwamen ook de zijdelingse airbags, gordijnairbags en tegenwoordig zelfs de gordelairbags. De Amerikaanse NHTSA berekende in 2009 dat sinds de introductie in Amerika zowat 28.000 levens werden gered.

Voor motoren ligt het gebruik van airbags wat moeilijker, aangezien de bestuurder los op de motor zit en alle kanten op kan bij een ongeval. Toch implementeerde Honda een aantal jaren geleden een airbag op zijn GoldWing-topmotoren, waarbij de voorvork registreert wanneer een frontaal ongeval zou plaatsvinden en de airbag kan doen openklappen.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités