Audi was ons geen blaasjes aan het wijsmaken toen het vorige week aankondigde leiderspositie gaan innemen op het vlak van hernieuwbare energie. Onderwerp van dat nieuwsbericht was de Audi A3 CNTG. Nu komt het merk met groene technologie voor de Q5 op de proppen. Op de Michelin Challenge Bibendum (Berlijn - 18 tot 22 mei) stelden ze de Q5 Hybrid Fuel Cell voor aan het aanwezig publiek. Dit model dient om te testen of het haalbaar is om een combinatie te maken van enerzijds hybride technologie en anderzijds waterstof technologie.
De Audi Q5 HFC is voorzien van twee cilinders waarin waterstof wordt opgeslagen tegen een druk van 700 bar. De brandstof cel is gemaakt een materiaal dat de naam 'PEM' of 'polymere electrolyte membrane' meekrijgt en produceert zo'n 133pk. Aan die configuratie koppelt Audi dan nog een 1.3 kWh sterke lithium-ion batterij die haar energie haalt uit twee generatoren die boven de wielen zijn gemonteerd. De elektromotor levert zo'n 122pk en 420Nm aan koppel. Meer dan deze cijfers en enkele foto's geeft Audi nog niet vrij.
Audi is er van overtuigd dat deze Hybrid Fuel Cell constructie ook in dagdagelijks gebruik een bruikbaar alternatief moet kunnen uitmaken voor onze huidige wagens. Meer nieuws over dit project volgt ongetwijfeld in de loop van de volgende maanden.
via WCF
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 6 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année