![](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/merken/volkswagen/golf/volkswagen-golf-7-gelekt-10-1.jpg?itok=45jlPLT9)
Het heeft lang geduurd en er heeft mening photoshopper zich gewaagd aan renders, maar dit is de enige echte Golf 7. Een half uurtje geleden voorgesteld in München en nu helemaal online. Hij staat op het nieuwe platform dat ook onder de A3 schuilt en is daarmee maarliefst 100 kilogram lichter dan de uittredende generatie. Qua looks eerder evolutie dan revolutie, maar dat zijn we gewoon van de Duitsers.
Het MQB-platform dus, het nieuw modulair platform waar Volkswagen zoveel mogelijk van haar wagens op wil bouwen. Naast de A3 is deze zevende generatie Golf de tweede binnen de groep die op het nieuwe platform staat. Opzich is dat als bestuurder niet dadelijk voelbaar, maar wat we wel zullen voelen zijn de iets grotere maten. De wielbasis is 56 centimeter groter en zou voor wat extra ruimte moeten zorgen binnenin. Totale afmetingen zijn daarmee 1.799 mm in de breedte, 4.255 mm in de lengte en 1.452 mm in de hoogte. Doordat de wielen wat meer uit elkaar staan komt ook de koffer wat verder naar achteren toe, wat dus zorgt voor dertig liter extra opbergruimte, tot een totaal van 380 liter. Binnenin is het grotere infotainmentsysteem de grote vernieuwing, en meer bepaald het nieuwe scherm. We zagen het eerder al op de beelden maar dat de technologie ook handherkenning had, dat is nieuw.
![volkswagen Golf 7 2013 volkswagen Golf 7 2013](https://autofans.be/sites/default/files/styles/default/public/media/archief/galerijen/11225/volkswagen-golf-vii-2012-13.jpg)
Onder de kap laat het dieet van 100 kilogram zich voelen maar zorgt ook de nieuwe cilinderuitschakeling voor wat minder uitgaven aan de pomp. Het mindere gewicht zorgt alleen al voor 14% minder CO2 uitstoot ten aanzien van zijn voorganger. Naar goede gewoonte vooral viercilinder turbomotoren onder de kap. De 105 pk sterke diesel zou zo amper 3,8 liter verbruiken met een CO2 uitstoot van 99 g/km. De 150 pk variant doet amper 4,1 liter en 106 CO2 g/km. Belachelijk lage cijfers, en het maffe is dat in de realiteit zulke waarden gehaald kunnen worden.
Inzake veiligheid gaat de Golf er ook op vooruit. Tot een snelheid van dertig kilometer per uur (praktisch gezien bijna nooit dus), zal de wagen automatisch remmen wanneer hij een frontale botsing vreest. Ook de cruise control wordt wat zelfstandiger doordat die zelf een veilige afstand aanhoudt, geen nieuwe technologie, wel handig.
De straffere varianten zoals de GTI, GTD en R komen volgend jaar pas. Er zou sprake zijn van een voorstelling op de IAA in Frankfurt. Grootste nieuws daar echter is dat de GTI een mechanisch sperdifferentieel krijgt. Die straffere varianten krijgen ook vierwielaandrijving, de standaard variant houdt het op voorwielaandrijving.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année