De Peugeot 4008 is net zoals zijn stalgenoot Citroën C4 Aircross overgenomen van Mitsubishi. Uiterlijk hebben ze allen hun eigen merkidentiteit gekregen. Volgens onze mening is de Peugeot tevens de mooiste van de drie. Sinds de tekenaars bij Peugeot tot hun zinnen zijn gekomen en niet meer de grote vissenmonden op elke wagen proberen te plakken vallen de voorzijdes van de nieuwe Peugeots best wel te smaken.
De chroom-omringde mond wordt geflankeerd door twee luchtinlaten ook elk met hun eigen chromé accenten. Het nieuwe Peugeot-logo in zowel leeuw als tekstvorm prijkt trots op de grille en motorkap. De lichtunits zijn strak vormgegeven en krijgen langs boven een streepje LEDs mee. In de witte kleur van onze testwagen zag het er eigenlijk alles behalve slecht uit.
Aan de achterzijde onderscheidt de 4008 zich tevens ook voldoende van zijn familie. Waar de C4 Aircross de ‘druipende’ achterlichten heeft krijgt de 4008 er van een iets conventioneler ontwerp. De chromé balk onderaan de kofferklep herbergt de achteruitrijcamera en sluit het geheel mooi af.
Aan het interieur is net zoals bij de Citroën niets veranderd ten opzichte van de Mitsubishi ASX. Harde plastics, een ondermaatse afwerking en een gebrek aan ergonomie doen zijn alvast geen woorden die we anders met een Peugeot interieur associëren. Deze zijn meestal een toonbeeld van design en ergonomie maar spijtig genoeg is er hier niets van terug te vinden in de 4008.
Het navigatiesysteem is zonder enige vorm van afwerking in de dubbele DIN-unit gestopt. Het kan alles wat je verwacht van zo’n systeem, zolang snelheid en gebruiksvriendelijkheid niet tot je verwachtingen behoren natuurlijk. Het gebeurde meermaals dat het touchscreen een beweging op de verkeerde plaats registreerde. Gewoon zelfs naar het volgende liedje gaan op de USB-stick (die in alle voorgaande auto’s perfect werkte) ging dikwijls gepaard met een wachttijd van 5 seconden. Het interieur is bijgevolg zeker de naam Peugeot niet waardig.
Als krachtbron kan je kiezen uit de bekende 1.6 HDi uit de PSA-stal en de 1.8 diesel van Mitsubishi. Onze testwagen was voorzien van die laatste, eentje van Mitsubishi’s nieuwste generatie van dieselmotoren (4N1). In onze configuratie bracht hij 150 pk en 300 Nm voort, zeker en vast voldoende. Het sprintcijfer van 11,5 seconden is geen prijzenpakker maar dat hoeft ook helemaal niet. De 4008 voelt voldoende vlot aan dankzij het maximum koppel dat reeds vrijkomt bij 2.000 toeren per minuut.
De 4008 stuurt zoals het hoort en geeft ondanks zijn postuur gelukkig niet al te veel bodyroll mee. De manuele zesbak is van degelijke makelij en stoort het rijplezier niet.
In tegenstelling tot de C4 Aircross is de 4008 standaard uitgerust met een inschakelbare vierwielaandrijving. Vierwielaandrijving helpt alvast bij het zoeken naar grip in snelle bochten en breekt niet af aan het rijplezier zoals collega Sven bij de rijtest van de C4 Aircross vreesde.
Softroaden is mogelijk met deze Peugeot doch alleen maar aan te raden met een juiste set banden. Het differentieel kan via de keuzeknop vergrendeld worden als de situatie er om vraagt.
Deze 1.570 kg wegende Peugeot gaf ons na een week testrijden een gemiddeld verbruik van 5,7 liter per 100 km, helemaal niet veraf van de opgegeven 5,6 l/100km. Collega Sven haalde met dezelfde motor in de C4 Aircross wel een gemiddeld verbruik 4,5 l/100km al kan het aantal vlotte snelwegkilometers hier zeker iets met te maken hebben.
Een Peugeot 4008 1.8 HDi staat op je oprit te blinken vanaf 32.580 euro met een standaard onder andere 18” lichtmetalen velgen, vierwielaandrijving, Xenon lichten, radio-CD-USB en cruise control. Op de optielijst van ons model was ook nog de witte parelmoerkleur (660 euro), elektrische en verwarmde lederen voorzetels (2.000 euro), het navigatiesysteem met achteruitrijcamera (2.300 euro) en het panoramisch dak met dakstangen (850 euro) aangevinkt. Ons model gaat zo in de garage spreekwoordelijk over de toonbank aan 38.390 euro.
Een prijs die hem ergens bovenaan zijn spectrum positioneert, boven de Mazda CX-5 die met een vergelijkbare uitrusting slechts 37.000 euro kost en zeker een geduchte concurrent is qua looks. Leuk dat de buitenkant een eigen identiteit heeft gekregen, nu nog het interieur.
Specificaties
Vermogen | 150 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak manueel |
Aandrijving | vierwiel |
Gewicht | 1 570 kg |
Topsnelheid | 198 km/u |
Prijs testwagen | € 38 |
Prijs basismodel | € 33 |
0 tot 100 km/u | 11.50 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.70L/100km |
CO2-uitstoot | 147 g/km |
BIV | € 755 |
Rijtaks | 306 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen