Rijtest: Citroën C4 Aircross

Rijtest: Citroën C4 Aircross

Met de C4 Aircross heeft Citroën eindelijk een kleine SUV in huis. Hij werd overgenomen van Mitsubishi maar doet toch genoeg om dat te verdoezelen. Dat is meer dan de iets grotere C-Crosser die enkel een andere smoel kreeg opgekleefd. Of dat genoeg is om de Citroën-rijders te verleiden tot de aankoop van deze halve Fransman lees je in deze rijtest.

Voor- en achterzijde werden in ieder geval flink aangepakt door de designers bij Citroën. Vooraan zien we de verticale LED-strips - die je ook op de DS3 terugvindt - gecombineerd met de koplampen en radiatorrooster van de C4. In profiel herkennen we de ASX van Mitsubishi die als basis diende voor deze wagen, al werd ook dat goed verborgen door de doorlopende achterste zijruit. De portieren zijn overigens de enige zichtbare onderdelen die met die ASX worden gedeeld. Achteraan krijgt de C4 Aircross achterlichtblokken die doen denken aan de DS5. Waarom werd hij dan niet tot DS4 Aircross gedoopt?

Rijtest: Citroën C4 Aircross

Het antwoord op die vraag vinden we in het interieur. Dat blijkt bijna een exacte kopie van het interieur van Mitsubishi. Het lijkt wel of de interieurontwerpers een dagje vrijnamen toen het interieur ontworpen werd. Het ziet er allemaal goed uit, maar de ergonomie is niet wat we van Citroën gewoon zijn. Onze testwagen kreeg overigens de basisuitrusting mee, waardoor we niet konden genieten van het (Japanse) navigatiesysteem met touch screen. Ook een panoramisch dak is een optie en dat wordt afgewerkt met LED-lampjes. Afwezig blijven de aparte instellingen zoal het geluid van de richtingaanwijzer dat je bij pakweg de DS4 en DS5 wel terugvindt. In de plaats krijg je een boordcomputer die je bedient met een 'info'-knop, verborgen achter het stuur. Wenig praktisch als je al rijdend even door de menu's wil scrollen. De zetels zijn dan weer Citroën-mals genoeg, waardoor je toch een beetje voelt dat je je wel degelijk bevindt in een auto van het merk waarvan het logo op het stuur staat. Door de hoge zit krijg je trouwens een mooi overzicht op de weg. Vooraan heb je een goede indruk waar de auto begint, ook omdat de snoet erg recht afloopt. Wennen is het om zonder parkeersensoren je C4 Aircross in een plekje te wurmen. Het zicht rondom is voldoende, al is het moeilijk in te schatten waar de wagen achteraan eindigt. Ruimte heb je overigens genoeg en ook opbergruimtes zijn er voldoende aanwezig. Al keken we toch even raar op toen we het logo naast de uitsparingen in de middenconsole opmerkten. Je plaatst er best geen drankjes, want de boord is te laag om omkantelen te verhinderen. De ruimte voor de inzittenden is voldoende, de kofferruimte blinkt niet uit in laadvolume maar is makkelijk te vullen dankzij de vlakke laadvloer.

Rijtest: Citroën C4 Aircross

Aan het rijgedrag zal het niet liggen. Onze tweewielaangedreven C4 Aircross stuurt strak en correct. Ook met zijn iets hogere zwaartepunt blijft hij mooi de baan houden, al hebben de banden het af en toe wat lastig wanneer je bij het uitkomen van de bocht het gaspedaal intrapt. Vierwielaandrijving zou hier de oplossing bieden, al vrezen we dat het zwaardere gewicht en loggere besturing niet bepaald bijdragen tot plezierig rijgedrag. De C4 Aircross stuurt overigens een stukje zwaarder dan de ASX van Mitsubishi, al is dat niet nadelig. Met minder stuurcorrecties hou je hem op de uitgestrekte (snel)weg, een plek waar je hem erg vaak zal zien. Dat het verbruik van deze 1.8 HDi (van Mitsubishi-makelij) laag uitvalt, is mooi meegenomen. Wij kwamen tot een gemiddeld verbruik van 4,5l/100 km. Deed ons dat bij de Mitsubishi nog de wenbrauwen fronsen, dan worden die cijfers hier bevestigd. Wie érg hard op zijn rijgedrag let, flirt met de grens van de 4l/100 km. De C4 Aircross maakt gebruik van een start/stop-systeem om het verbruik niet de hoogte te laten in gaan bij de verkeerslichten. Een eco-teller om bij te houden hoeveel seconden je op start/stop hebt vertrouwd - zoals bij de C4 - heeft deze wagen niet. De Mitsubishi-motor laat graag van zich horen, al was het geluid iets beter gedempt in deze Citroën. Het verschil zit 'm in de details.

Rijtest: Citroën C4 Aircross

Wij reden de 1.8 HDi met 150 pk, al zal die een klein deel van de verkoop gaan uitmaken. Het leeuwendeel van de verkoop zien we de 1.6 HDi met 115 pk voor zijn rekening nemen. Citroën verkoos de eigen 1.6 HDi boven de Mitsubishi 1.8 diesel met 115 pk. Wie liever niet dieselt, kan terecht bij de 1.6 benzinemotor met evenveel vermogen en een erg comfortabele rij-ervaring. De Citroën is iets goedkoper dan de Peugeot 4008 met dewelke hij zijn genen deelt. Meer info over de prijzen van beide wagens vind je in dit artikel.

Rijtest: Citroën C4 Aircross

Het compacte SUV segment is big business en Citroën mag daarnu ook zijn graantje van meepikken. Het Europese uiterlijk valt amper te rijmen met het erg Japans aandoende interieur, al is het allemaal wat vrolijker dan bij de andere Japanners. De sterke motor is een pluspunt, het extra lawaai moet je er bij nemen en wordt gecompenseerd door de lage verbruikscijfers. Ook kan je perfect voor deze wagen kiezen als je niet van de typische Citroën-vering houdt. Hoewel hij iets zachter is dan zijn Japanse evenknie, mist hij het zachte en zompige dat we van Citroën gewoon zijn.

Tekst & foto's: Sven Geiregat
Met dank aan Citroën BeLux voor de testwagen

Specificaties

Motor

1.8 HDi turbo diesel, vier-in-lijn

Vermogen

150pk

Koppel

300 Nm

Overbrenging

manuele zesbak

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 320 kg

Topsnelheid

200 km/u

Prijs testwagen

€ 27 231.00

Prijs basismodel

€ 22 885.00

0 tot 100 km/u

10.80 sec

Gemiddeld testverbruik

4.50 L/100km

Min. kofferinhoud

442 L

Max. kofferinhoud

0 L

Auteur: Sven
Reacties: 1 reactie

Tags

suv

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Wim 14:37
afbeelding van Wim

Echt wel laag verbruik voor dit type wagen, ik vind deze Citroën er wel net iets chiquer uit zien dan de ASX, hij ziet er gewoon hoogwaardiger uit, wss omdat hij minder van dat zwart platiek heeft. De 4008 is denk ik qua uiterlijk wel het meest geslaagd van de 3.

Uw reactie