Het compacte SUV segment is de laatste jaren immens gegroeid. Met de ASX, C4 Aircross en de 4008 hebben Mitsubishi & de PSA-groep reeds sterke spelers op de markt, andere voorbeelden zijn voorhanden. Komt Mazda dan niet net iets te laat met hun CX-5, of brengen ze juist een nieuwe frisse wind door het segment?
Hij ziet er alvast beeldig uit, als uithangbord van Mazda’s nieuwe Kodo (‘soul of motion’) designtaal is hij zeker geslaagd. Hoofd van de design-afdeling, Ikuo Maeda zegt dat Kodo gebaseerd is op de kracht, de soepelheid en de spanning van bewegende dieren. Je moet niet veel moeite doen om er een van die dingen in te zien. De gespierde lijnen en de mooie grille maken van deze compacte crossover – in mijn mening – ineens de mooiste van zijn segment.
Achteraan vloeit alles terug mooi in elkaar en wordt het geheel afgesloten door de uitlaatpijpen aan de weerszijden.
Binnenin is alles met de grootste zorg afgewerkt, de materiaalkeuzes ademen degelijkheid uit. Het harde lelijke plastiek is op de meeste plaatsen vervangen door betere materialen. De knoppen op het stuur mochten iets fijner, maar dan zijn we eerder aan het muggenziften.
De afwerking en uitstraling is dik oké maar aan de ergonomie mocht toch iets meer aandacht besteed worden. Zo moet het ingebouwde TomTom-navigatiesysteem (dat overigens uitstekend werkt) bestuurd worden via de onhandige draaiknop op de middenconsole. Rond die draaiknop werden dan weer een aantal drukknoppen gezaaid. Sommige dingen, zoals een bestemming ingeven, zijn zo omslachtig met die eerder vernoemde draaiknop dat je het al vlug zelf wilt doen via het touchscreen. Dat touchscreen staat dan weer zo ver van je af dat je al vlug je comfortabele zitpositie moet verlaten om het te kunnen aanraken. Allemaal details, maar ze doen stuk voor stuk elk een beetje afbreuk aan het interieur.
Bij de bouw en ontwikkeling van deze CX-5 hebben ze bij Mazda veel werk gemaakt van het gewicht. Deze compacte crossover zet slechts 1445 kg op de weegschaal waarmee hij zelfs beter scoort dan kleinere wagens. Een indrukwekkend gewicht voor een toch wel grote wagen. Met 4,55m lang, 2,16m breed en 1,67m hoog toren je hoog uit boven velen.
Aan downsizing doen ze bij Mazda niet mee, zij blijven lekker bij een 2,2 diesel. Nefast voor het verbruik en de uitstoot denk je? Helemaal niet, want met hun nieuwe SkyActiv programma scoren ze zelfs beter of gelijk aan de meeste kleinere motoren. De 2,2 diesel zet 150 pk en 380 Nm neer in onze versie. Een high power variant van 175 pk is ook beschikbaar, al vragen we ons af of die extra 25 pk echt veel gaat toevoegen. Dankzij de lage compressieverhouding van 14:1 kan de Mazda een gemiddeld verbruik van 4,6 l/100km en een uitstoot van 119 g/km voorleggen. Wij behaalden iets van een 5,9l/100km, wat nog steeds een uitmuntende score is.
Binnenin is het uitstekend vertoeven tijdens het rijden. Geen irritante geluiden en discrete motor. Onze voorwielaandrijver gaat in 9,2 seconden naar 100 en ophouden doet hij pas bij 202 km/u. Met 380 Nm gaan de voorwielen wel eens aan het slippen, maar eenmaal je van je plaats bent loopt het als gesmeerd. De motor heeft overal kracht en heeft er geen probleem mee om tot aan zijn maximum getrokken te worden.
De manuele versnellingsbak is overigens een plezier om te bedienen en laat zien dat Mazda echt iets kent van auto’s bouwen. Korte schakelbewegingen, extreem vlot en precies. Zo kan je de bak het best omschrijven. Deze manuele zesbak gekoppeld aan de motor staan garant voor rijplezier, ja, zelfs in een crossover van bijna 2 meter hoog.
De Mazda CX-5 begint vanaf 23.990 euro; daarvoor heb je de 2.0 benzine met 165 pk. Aan de dieselkant begint het 26.490 euro met de 2.2d 150 pk. Beiden in het ‘Challenge’-uitrustingsniveau dat standaard al een rijke uitrusting zoals een ESP-systeem, elektrisch bediende ruiten en een radio/CD/USB. Als je een automatische versnellingsbak of vierwielaandrijving wil ga je moeten overstappen naar het ‘Active’-uitrustingsniveau. Dat voegt ondermeer het ‘Smart City Brake System’ (automatisch remmen bij snelheden < 40km/u) en een infotainmentsysteem met Bluetooth toe.
Dieselen met de Active uitrusting kan vanaf 27.990 euro. Dan heb je de 2.2 met 150 pk, voorwielaandrijving en een manuele zesbak, tevens ook de versie waar wij een week mee konden rijden. Onze testwagen was nog voorzien van een fraaie ‘Crystal White Pearl’ kleur (500 euro). Zeker niet lelijk, al hadden we liever iets frisser zoals ‘Zeal Red’ of ‘Sky Blue’ zoals op de persfoto’s gezien.
De TomTom-navigatie kost nog eens 850 euro extra. Op onze optielijst stond ook het Safety pack (dat trouwens enkel beschikbaar is in combinatie met het Comfort pack) aangevinkt. Deze twee packs, respectievelijk 1.500 en 900 euro, brengen onder andere verwarmde voorzetels, meedraaiende Xenon-koplampen, lane departure warning en parkeersensoren rondom met zich mee.
Hierdoor komt de totaalprijs van onze CX-5 op 31.740 euro, wat zeker geen slechte prijs is. Hij staat goed geprijsd tegen over zijn concurrenten zoals de Qashqai, C4 Aircross en Peugeot 4008. Een gelijkaardige VW Tiguan komt ineens al een pak duurder uit. Zeker geen onaardige wagen, deze CX-5. Hij is in ieder geval al pakken mooier dan het meeste uit zijn segment dat momenteel op onze wegen rondbolt.
Specificaties
Vermogen | 150 pk |
---|---|
Overbrenging | zesbak manueel |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 445 kg |
Topsnelheid | 202 km/u |
Prijs testwagen | € 31 740 |
Prijs basismodel | € 23 990 |
0 tot 100 km/u | 9.20 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.90L/100km |
Min. kofferinhoud | 503 L |
Max. kofferinhoud | 1 620 L |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
BIV | € 149 |
Rijtaks | 397 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen