De autoshow in Detroit gaat vandaag van start, een dagje voor ons salon in Brussel. Maar Detroit is iets groter en iets belangrijker. Meest belangrijke moet onder andere deze Fusion zijn, de Amerikaanse variant van onze Mondeo. En hoewel het voor de Mondeo nog wachten is tot het salon van Genève in maart, kunnen we ons perfect voorstellen wat te verwachten.
We kregen de Fusion al eens te zien, via twee gelekte beelden. En ook daar waren de voornaamste wijzigingen duidelijk. Een nieuwe grille die wat Aston Martin-achtig is, maar vooral te herkennen uit de Focus ST. De spitse lichtunits voor- en achteraan inclusief LED verlichting mogen ook op het lijstje van 'opvallendste nieuwigheden'. Achteraan wordt de Fusion/Mondeo vooral fijner, daar hij vooraan vooral agressiever werd. De Fusion is beschikbaar is drie trims: S, SE en Titanium. De Fusion weegt 1.360 kilogram. De vierwielaangedreven variant zal allicht tegen de 1.650 kilogram tikken.
In de US of A enkel benzine
Onder de kap van deze Amerikaanse Fusion zullen drie motoren liggen. De 1.6 liter EcoBoost (met start/stop) met 180 pk en de 2.0 liter met 240 pk. Beide motoren zullen ook naar onze contreien komen. De derde, die wij niet zullen te zien krijgen, is de 2.5 liter grote viercilinder met 172 pk. Alle drie de motoren worden gekoppeld aan een zestraps-automaat met dubbele koppeling. De kleinste van de drie, de 1.6 kan ook gekoppeld worden aan een zestraps manuele versnellingsbak.
Om na te gaan welke diesels er onder de kap schuilen, zullen we moeten wachten op de voorstelling van de Europese Mondeo.
Fusion gaat hybride
En zoals voorspeld zal de Fusion/Mondeo er ook in hybridevorm komen. Een 2.0 liter viercilinder zal er geassisteerd worden door een elektroblok, die zijn samen goed voor 187 pk en 176 Nm. Dat blok, hier gekoppeld aan een CVT versnellingsbak, is een downsized variant van de 2.5 die momenteel in de Fusion ligt.
De tweede variant kreeg de naam Energi opgespeld. Dat wordt de plug-in hybride variant. Hij krijgt dezelfde opstelling als de hybride variant maar krijgt daarbij een set lithium-ion batterijen bij en een oplader. Exacte verbruikscijfers van beide varianten zijn nog niet bekendgemaakt. Wat ze wel meegeven is dat de Fusion Hybrid tot 100 kilometer per uur kan sprinten zonder de verbrandingsmotor in te schakelen.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 7 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année