Vijf (soms nutteloze) dingen die je moet weten over de nieuwe Mini Cooper EV (2024)

Mini EV 2024

Het volledig vernieuwde Mini-gamma groeit zienderogen. Naast de Countryman en de Aceman is het vooral de Mini Cooper driedeurs die de loodzware Mini-erfenis moet verderzetten. Hoe die nieuwe Cooper SE rijdt, dat lees je hier. Daarnaast hebben we 5 interessante weetjes over het nieuwe model opgelijst.

1. Is de nieuwe Mini nu Brits of Duits?

De ontwerpers en communicatieverantwoordelijken doen alle moeite van de wereld om de rijke geschiedenis van het roemrijke merk aan het vel van de nieuwe Mini Cooper te kleven. Tijdens de persvoorstelling werd een eerste Mini uit 1959 in ‘mint condition’ uit het museum gehaald en de naam van de Mini-bedenker Sir Alec Issigonis werd meerdere keren vernoemd. Om maar te zeggen dat ze bij BMW de Britse roots graag in de verf zetten. Maar los van het design dat inderdaad vrij herkenbaar is en doet denken aan de eerste mini, wordt het aan boord al snel duidelijk; deze nieuwe Mini is net zo Brits als Bart Dewever grappig is (soms van ver, maar daar blijft het bij). De dag dat BMW de Mini merknaam in huis haalde, is de dag dat de Duitse invloed niet meer te stoppen was. Deze nieuwe Mini Cooper ademt één en al Deutsche gründlichkeit uit, en ook in het rijden voel je de strakke aanpak uit München tot in je vezels. Dus, de nieuwe Mini Cooper is Duits, en daar is niets mis mee.

Mini EV 2024

2. Olé(D) Elon

Hier en daar hebben de ontwerpers natuurlijk wel geprobeerd om het Mini-DNA te bewaren en het grote OLED-scherm is daar een goed voorbeeld van. De schijf met de grote van een Dr. Oetker pizza, doet helemaal terugdenken aan de grote ronde centrale cluster uit de Mini van weleer. In de Mini anno 2024 is het hightech gehalte echt top, met een uitstekende resolutie en een allegaartje van informatie die gegroepeerd kan worden. Of niet, als je het liever rustig houdt, dan kies je voor een rustig thema. De 3D-hulp bij het navigeren is trouwens van de beste die we al gezien hebben. Maar vooral de interactiviteit valt op, met tientallen submenu’s en apps genre Spotify die je kan aansturen vanop de grote frisbee. Doet wel heel erg denken aan de ervaring die je in een Tesla krijgt. Zolang Elon Musk de Tesla 2 in de schuif houdt, is de nieuwe Mini Cooper EV alvast een prima alternatief.

Mini EV 2024

3. Twee batterijen, maar welke kiezen?

Zoals in de eerste test beschreven kan je kiezen uit twee batterijgroottes van (bruto) 40,7 of 54,2 kW. Met een prijsverschil van 4.000 euro zou je natuurlijk geneigd zijn even goed na te denken over je keuze. Als je namelijk voldoende hebt aan maximum 200 echte kilometers rijbereik, dan zou de kleine batterij een voor de hand liggende keuze kunnen zijn. En toch adviseren we om altijd voor de grote batterij te gaan met een WLTP-belofte van 402 km. Waarom? Omdat de reële autonomie sowieso al een pak lager ligt, omdat de herverkoopwaarde later ongetwijfeld een pak hoger ligt (daar win je wellicht al meteen 2.000 euro terug), en omdat je als kandidaat koper waarschijnlijk nog wel ergens 4.000 euro kan vinden als je in de doelgroep van deze Mini valt. Met een te verwachten gemiddelde transactieprijs van dik voorbij de 45.000 euro, mikt Mini met de Cooper EV namelijk op de beter begoede medemens. Of vrouw/zoon/dochter van, wel te verstaan.

Mini EV 2024

4. Mini Maxi prijs

En dat breng ons naadloos bij de prijslijst van de nieuwe Mini Cooper. Even terugblikkend op de eerste vraag in deze bijdrage, bewijst ook de prijs van de Mini anno 2024 dat het merk de oorspronkelijke roeping van het model compleet overboord heeft gegooid. Waar de oer-Mini nog het nobele doel had om betaalbare basismobiliteit aan te bieden, trekt moederhuis BMW nu onverdroten de kaart van een premium en trendy upper-class imago. Met de daar bijhorende tarieven wel te verstaan. Ben je in de markt voor een Mini Cooper met benzinemotor? Dan moet je minstens 30.500 euro van je spaarboek halen. Maar dan haal je een vrij basis uitgeruste en uitziende Mini in huis. Omdat je natuurlijk graag wat extra toppings op je Dr Oetker pizza wilt, voorzie je best nog een budget van 5 à 10.000 euro om je mini op te leuken. Voor de elektrische versies betaal je ook nog 4.000 euro (kleine batterij) of 8.000 euro (grote batterij) extra. Een Mini van 50 K of meer is dus vrij makkelijk samen te stellen.

Mini EV 2024

5. Alles draait rond de experience

Voor de taalpuristen, we houden het hier bij de Engelse benaming omdat ook Mini deze term gebruikt. Bovendien valt het in deze context moeilijk letterlijk te vertalen in ‘ervaring’, omdat het betreffende concept in de nieuwe Mini’s veel breder gaat. Je moet het eerder als ‘belevingen’ zien, waar de grote centrale tuimelschakelaar de toegang tot verschaft. Er zijn zeven voorgeprogrammeerde belevingen die vooral ingrijpen op het visuele aspect van het OLED-scherm, op de interieurverlichting en bij vier van de zeven experiences ook op het (kunstmatige) geluid dat door de speakers in crescendo gaat bij het accelereren. Het leest een beetje als een gimmick wellicht, maar we waren tijdens onze test zelf verrast over de impact op ons gemoed tijdens het rijden. In die mate dat we het een echte toegevoegde waarde vinden. Zeker bij een EV, waar de beleving anders al redelijk steriel is.

Mini EV 2024

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
FLP 09:42
Portrait de FLP

Wtf, die prijzen... Wie heeft er zoveel geld teveel om uit te geven aan een klein stadswagentje?

GLENN 10:21
Portrait de GLENN

Vooral de EV versie is stevig geprijsd, aangezien die door GWM in China wordt gebouwd.
BMW zal het wel aan fikse kortingen in de lease markt dumpen.

JPD 12:18
Portrait de JPD

Ik mis wel de rallylichten ... ben ik de enige?

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités