Special: Porsche 911 Speedster (1994)

Porsche 911 Speedster (1994)

Het is 125 jaar geleden sinds de Duitser Carl Benz de eerste auto ontwierp. Sindsdien kwamen en gingen er vele autoconstructeurs. Enkele bleven echter en drukten hun stempel op de geschiedenis. Porsche is zo'n merk dat doorheen de jaren uitgroeide tot een echt icoon. Wij willen de geschiedenis van dit merk in de verf zetten en gingen op zoek naar enkele mooie exemplaren die Porsche produceerde. De 356 SC, de 930 Targa Turbo en de Carrera RS stelden we u de voorbij weken al voor. De vierde en voorlaatste wagen die we u willen voorstellen is de Porsche 911 Speedster.

De 964 speedster werd in oktober 1992 geïntroduceerd, er werden in totaal zowat 2.000 exemplaren van geproduceerd. Het was een cabrio-versie met een laag dak op basis van de Carrera 2. De Speedster vorm werd het eerst geberuikt bij de 356 voor de Amerikaanse markt. Later kon je ook nog een Carrera 3.2 Speedster verkrijgen (1989) en de 964 Speedster was dus het derde model dat deze speciale cabriovorm kreeg aangemeten. In 2010 lanceerde Porsche weer een Speedster versie van de 911 op het salon in Parijs. Hij was 44 mm breder dan een gewone Carrera, hij kreeg 23 pk extra tegenover een Carrera S en er werd een totaal van 408 stuks gemaakt. De PDK-versnellingsbak was standaard, net als de Porsche Active Suspension Management en keramische remschijven.

Porsche 911 Speedster (1994)

 Bij zijn lancering in 1992 was de 964 Speedster verkrijgbaar in standaarduitvoering of in de lichtgewichtversie genaamd "Clubsport". De 964 Speedster was bedoeld om een rijdersauto te worden, hij was een mengvorm tussen een Carrera 2 cabriolet en een RS. De ophanging van de Speedster was niet zo extreem stug als die van een RS maar hij kreeg ook niet alle luxe van een gewone Carrera 2 cabriolet om gewicht te besparen.

Porsche 911 Speedster (1994)

De wagen die wij testen was oorspronkelijk een Amerikaanse versie maar hij werd gerestaureerd en omgetoverd tot een Europese variant. Hij is meteen herkenbaar aan de lage schuine voorruit en de 2 bulten achter de zetels. De felrode kleur van het koetswerk loopt door in de velgen en het interieur en geeft hem toch iets gedurfd. Het is een ideale auto om bij een zonnige dag door de landwegen van bijvoorbeeld het zuiden van Frankrijk te rijden. Het is een auto die zich moeiteloos aanpast aan de omstandigheden. Het is zowel een boulevardcruiser als een echte racer.

Tekst: Cristof Van Laer
Foto's: Nathan Gevers

Specificaties

Motor

3.6 flat six

Puissance

250pk

Couple

310 Nm

Overbrenging

5-bak manueel

Transmission

achterwiel

Poids

1 350 kg

Vitesse de pointe

261 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 0.00

Prix de base

€ 0.00

0 à 100 km/h

5.60 sec

Gemiddeld testverbruik

0.00 L/100km

Derniers articles publiés

Commentaires (3)

Laisser un commentaire
Wim 19:45
Portrait de Wim

vind het een zalig ding, dit liever dan een nieuwe :)

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités