Opel heeft zonder veel tromgeroffel de vijfde generatie van de Corsa voorgesteld. Die krijgt de looks van zijn kleiner broertje, zuinigere motoren en een stevig opgefrist interieur.
Al meer dan 30 jaar staat er een Corsa in de showroom bij Opel. Deze vijfde generatie speelt vooral op safe, al komt-ie er goed mee weg. Uiterlijk zie je nog altijd van mijlenver dat dit een Corsa is. Het zit hem dan ook in de details. Zo krijgt de voorbumper de bekende grille van de Opel Adam, zijn er koplampen met LED-dagrijverlichting en een meer moderne bumper. Achteraan zien we ook een herwerkte partij en - net zoals bij, wederom, de Adam, krijgt de driedeursvariant een zwart inzetstukje onderaan aan de C-stijl.
Het interieur neem dan weer een stevige designstap voorwaarts. Weg zijn de oranje dot matrix schermpjes. In de plaats krijgen we een - moeten we het nog zeggen? - dashboard dat rechtstreeks uit de Adam lijkt geplukt. Al is daar niet veel slechts mee natuurlijk.
Noem hem geen facelift
Oké, uiterlijk springen we geen 20 jaar in de tijd. Onderhuids is er gelukkig wel meer aan de hand. De E-generatie van de Corsa staat op een nieuw chassis waardoor het zwaartepunt van de wagen zo'n 5 millimeter lager ligt. De ophanging vooraan en het subframe zijn helemaal nieuw en de achteras werd ook herbekeken. Daarnaast heeft de kleine rekel een aangepaste stuurinrichting en dempers. Die eerste kan je dan weer met een druk op de knap lichter en zwaarder zetten (lees: voor stadsgebruik).
Aan de driecilinder
Vergeet de oude 1.4 Turbo van de vorige generatie, zowel de 1.2 als de 1.4 worden buiten gesmeten en vervangen door de 1.0 ECOTEC driecilinder. Initieel wekt dat torretje 90 en 115 pk op met een maximumkoppel van 170 Nm. Daarbij wordt hij gekoppeld aan een nieuwe zesbak en optioneel een automaat. Toch nog aan het dromen van de 1.4? Die krijg je nog enkel in samenspel met de Easytronic-transmissie (elektronisch aangestuurde handbank).
Dieselaars kunnen dan weer beroep doen op de 1.3 CDTI met 95 pk (Euro 6).
Zoals de groten
Het is dan wel een kleintje, maar tegenwoordig kunnen die ook uitpakken met veel moderne features. Zo kan je Bi-Xenon verlichting krijgen op je Corsa en behoort de Opel Eye Camera ook tot de opties. Die zorgt voor verkeersbordherkenning, dodehoekwaarschuwing en rijstrooksignalering. IntelliLink maakt ook zijn opwachting in deze nieuwe generatie. Het multimediasysteem dat werkt met apps en kan verbonden worden met je smartphone.
Eind dit jaar rollen de eerste exemplaren van de band.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année