Nu de vijfcilinderdiesel van de Touareg geschrapt zijn, gaapt er een gat onder de kleinste diesel van de nieuwe generatie. Volkswagen past daar een mouw aan en introduceert een 2.0 BiTDI. Die motor werd voor het eerst gemonteerd in een Audi-concept in 2007 en zag onlangs het commerciële levenslicht in de T5 Transporter van Volkswagen. De Bi- in de naam staat voor een turbo met twee stappen, waardoor hij meer vermogen voortbrengt.
Voorlopig was dat beperkt tot 180 pk en 400 Nm, omdat de transmissie niet meer aan kon. Op de Touareg wordt echter gebruik gemaakt van een ander type versnellingsbak, waardoor plots wel een steviger vermogen mogelijk is. Met 204 pk en 450 Nm is dit de krachtigste 2.0 TDI van het ogenblik. Binnenkort wordt deze motorisatie ook in de nieuwe Passat en Sharan en de Audi A3 geplaatst. De huidige 3.0 V6 met 240 pk stijgt tegen 2011 ook een trapje, met de dubbele turbo bereikt hij een vermogen van zowat 300 pk.
Bron: l'Automobile
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année