Column YW: De Verkeersdrempel Revolutie

De laatste maand waren er in de straat om de hoek werken. Tot dusver niets speciaal aan de gang. Ze waren van typische Belgische omvang (lees: tijdsduur -> te lang, omlegging -> belachelijk ver en de aanduiding ervan duurde exact twee bochten). Maar tot zover weer niets speciaal aan de gang. Nu is sinds vorige week desbetreffende straat terug geopend en tot mijn ontsteltenis hebben ze er een joekel van een verkeersdrempel geplaatst... Nu met een joekel bedoel ik ook daadwerkelijk een gigantisch ding!

Het is van zo’n enorme omvang dat sommige puisten op zestienjarige pubers er nog “onopvallend” uitzien. Je hebt een terreinwagen type “180cm bodemspeling” nodig om er fatsoenlijk over te rijden. Nu moet ik wel eerlijk zijn, enkele dagen later werd de drempel wel “mooi” aangewerkt (met van die idiote klinkers die toch na twee jaar verzakken naar waar ze willen en die schuiven als je er met de motor overrijdt als het geregend heeft dat het een lieve lust is....Maar dat is een ander verhaal). Met als gevolg dat hij geëvolueerd is tot een verkeersdrempel van gewone orde. Maar mijn vrees was alleszins al aangewakkerd...

Nu, waarom komt het dat elke straat die heraangelegd wordt eindigt met allerhande verkeersdrempels, wegversmallingen, bloembakken, moestuinen en wat nog allemaal? Ik herinner mij een artikel van twee jaar geleden waarin Touring dit probleem al aankaartte bij de Belgische regering. Is er dan niets veranderd?

Ik heb niets tegen het aanleggen van autovertragende middelen aan een school waar een zone dertig van kracht is, of een plaats waar veel fietsers moeten oversteken. Maar deze drempel bevindt zich in een zone 70 en naast de betreffende baan bevindt zich een fietspad ter breedte van een klein voetbalveld. Heb ik je trouwens al verteld dat er sinds enkele jaren in de straat een bedrijf gevestigd is dat veel gebruik maakt van vrachtwagens? Je kan het al raden, binnen een half jaar is de drempel naar de verdoemenis gewalst, zijn de bewoners van de straat uit hun bed gedaverd (om nog maar te zwijgen van de gebarsten muren door de trillingen) en kunnen de werken weer terug helemaal opnieuw beginnen....

Is het niet hypocriet om als staat elke dag opnieuw door te drammen over de vervuiling van de wagen, maar dat je er anderzijds wel alles aan doet om de doorstroming voor automobilisten zo moeilijk mogelijk te maken?

En ik weet dat mijn voorbeeld geen alleenstaand feit is dat ik aanhaal. Overal waar ik kom (en ze hebben er de rijbaan vernieuwd) snap ik er gewoon geen fluit meer van. Onlogisch, onhandig, gevaarlijk en gewoon verkeersonvriendelijk. Naar mijn weten is een onduidelijke verkeerssituatie geen veiligere verkeerssituatie... Daarom roep ik, twee jaar na Touring zijn aanklacht, nog maar eens op tot het aanvechten van die voertuigonvriendelijke praktijken. Laat de waanzin stoppen. Laat de drempelrevolutie van start gaan!

___|_
En wie zich afvraagt waarvoor de "YW" staat in de titel, deze column werd geschreven door de vaste stalker van Autofans: Yves Wouters. Let op, dit is een column en dus een meningsuiting van de betreffende schrijver. Wij bij Autofans.be distantiëren ons van zijn uitspraken.
___|_

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités