Column YW: Het geschoten rijbewijs

Column-YW

Stel je voor, je gaat op een dag naar een schietclub. Je vult 50 meerkeuzevragen in (waarvan je er 41 juist moet hebben). Daarna ga je naar buiten en moet je, onder toezicht van een examinator, op een fietser schieten waardoor je blijk geeft dat je genoeg ervaring hebt met het wapen. Geslaagd? Proficiat, u mag overal en altijd een geladen wapen dragen op straat!

Klinkt totaal ongepast? Dit zijn nochtans de soortgelijke stappen die een beginnende chauffeur moet ondernemen om zijn rijbewijs te bemachtigen. En jaarlijks sterven meer mensen in België door een verkeersongeval dan door een schietincident...

Oké, misschien was de inleiding wel wat kort door de bocht, want niet elke chauffeur schiet met scherp op de baan, maar het is toch wel opvallend dat het zo simpel is om een rijbewijs te bemachtigen. Het verkeer wordt elk jaar drukker, gevaarlijker en onoverzichtelijker (met dank aan de slechte infrastructuur van onze wegen). Wat was de reactie van de regering hierop inzake het rijbewijs? Het nog eenvoudiger maken dan het al was! Sinds 2005 wordt er geen onderscheid meer gemaakt tussen grote fouten of kleine fouten op de theoretische test. En tijdens de praktijktest moet er zelfs niet meer op een apart parcours bewezen worden dat je over voldoende inzicht beschikt. Heel het rijbewijs-systeem zoals het nu bestaat is alleen maar een geldezel... Theorie? Betalen! Praktijk?* Betalen!* U wilt een jaar later voor uw motorrijbewijs gaan? Sorry, opnieuw theorie en uiteraard: *Betalen! *De staat zou beter zorgen voor een degelijkere opleiding, want op de lange termijn is dit de beste en vooral ook de enige oplossing.

Belgen zijn gewoon slechte chauffeurs... En dan heb ik het niet over het al dan wel of niet kunnen controleren van de wagen. Ik heb het eerder over de laksheid waarmee we met de regeltjes omgaan. Voorrang van rechts is voor vele chauffeurs een fabeltje van het type: “Er was eens...”, “Zone 50” is eerder aanbeveling dan regel, pertinent links rijden op de autostrade is een teken van macht en knipperen bij het inslaan van een straat is enkel voor de mietjes onder ons.

Geloof me, ik ben zeker geen moraalridder. Maar als ik als brave burger 30 km/u rij aan een schoolzone en ingehaald word door een bus van De Lijn (!!) heb ik toch het gevoel dat er iets schort aan onze instelling. Nu hoor ik je al denken: “Nu geef je daar ook een voorbeeld. Al die buschauffeurs zijn losgeslagen cowboys!” Misschien deels terecht maar rijdt u altijd 70 als het bord er staat? Touché...

column yw: geschoten rijbewijs

De staat is al blij dat het gros van de jongeren het niet verantwoord vindt te rijden onder invloed of zonder gordel, maar het moet verder! Het moet voor eens en voor altijd duidelijk gemaakt worden dat een wagen een moordmachine is. En de enige manier die hiervoor bestaat is om het rijexamen serieuzer aan te pakken. Verplichte EHBO-lessen (zoals in Duitsland), verplichte cursus: rijden in de sneeuw, bij nacht, slipcursus (sommige chauffeurs hebben nog nooit hard op de rem gestaan voor ze hun examen gaan afleggen), verplichte sensibiliseringscursus (snelheid, drank, drugs, verantwoordelijkheid,...).

Sinds kort is het mogelijk de theorie te behalen via het middelbaar onderwijs. Waarbij je vrijwillig enkele lessen volgt en dan geheel gratis de test kan afleggen. Een zeer goed initiatief, maar misschien is het nog beter om het onderwerp “Verkeer & rijden” een verplicht onderdeel te maken in het middelbaar onderwijs?

Laten we hopen op een volgende generatie chauffeurs die wel respect hebben voor de regels. Ik zal ze later op mijn oude dag dankbaar zijn als ze mij niet inhalen in een zone 30.

___|_
En wie zich afvraagt waarvoor de "YW" staat in de titel, deze column werd geschreven door de vaste stalker van Autofans: Yves Wouters. Let op, dit is een column en dus een meningsuiting van de betreffende schrijver. Wij bij Autofans.be distantiëren ons van zijn uitspraken.
___|_

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités