5 Tips om de autostrade te bestormen tijdens hevige regenval

regen-op-autostrade_01

We zijn momenteel midden zomer in België. En dat betekent maar één ding; het regent dat het giet. Wij geven je vijf tips die iedere chauffeur ter harte zou moeten nemen op de autostrade om het veilig te houden.

Niets zo lastig als overdag rijden op een autostrade in de gietende regen. Door het opstuivende water is de zichtbaarheid bijna nihil. Wij geven alvast vijf tips die potentieel veel blikschade kunnen voorkomen.

TIP 1: Zichtbaarheid troef

Er is niets belangrijker op de weg dan zichtbaar zijn. Het klinkt misschien banaal, maar te veel mensen gaan er van uit dat lichten enkel maar dienen als de zon onder is. Vergeet daarom nooit, maar dan ook nooit, je lichten aan te zetten op de autostrade tijdens hevige regenval. Pleurt het echt met bakken uit de lucht en zie je geen 2 Twingo's ver meer voor je ogen, zet dan ook je mistlichten aan. Want door de opspattende regen verdwijnen je achterlichten als sneeuw voor de zon (metaforisch gezien natuurlijk). Gebruik het wel enkel bij hevige regenval, niemand houdt van mistlichtrijders als er twee spatten uit de lucht vallen (is zelfs niet wettelijk).

Voor chauffeurs met automatische lichten hebben we ook nog een tip. Natuurlijk is het lekker premium dat je lichten vanzelf opspringen. Echter doen ze dat soms niet overdag tijdens hevige regenval omdat de sensor het niet donker genoeg vindt. Wees dus niet die eikel met de geleasede BMW zonder lichten - ook al doe je het onbewust. Even draaien aan die hendel/ knop en klaar.

TIP 2: Awoert aan de snelheidsduivel

Dus jij vindt het leuk om op het linkervak 130 km/u te knallen terwijl de autostrade blank staat en de regen met bakken uit de lucht valt? Niet cool. Ook al heb je vierwielaandrijving en banden die gemaakt zij om door het Gardameer te rijden, de omgeving blijft de limiterende factor. Er moet maar iemand van het middenvak jou niet gezien hebben (want de regen valt met bakken uit de lucht, weet je wel) en plots naar links gaan. Ook is je remweg een stuk langer, dus als er plots iets gebeurt voor je neus kan die 30 km/u verschil wel eens het verschil zijn tussen veilig thuiskomen of de takeldienst bellen.

O ja, dit wilt natuurlijk niet zeggen dat je als een bejaarde dame 70 moet gaan rijden op de autostrade. Probeer gewoon de flow van de rest van het verkeer te volgen. Zolang de rest maar niet +120 km/u rijdt natuurlijk...

TIP 3: Afstand is koning

Goed, de lichten staan al aan en je snelheid ligt iets lager dan die van de gemiddelde F1-piloot op Spa-Francorchamps, tijd om een perimeter in te stellen. Door de slechtere zichtbaarheid en de langere remweg is het belangrijk om net dat tikkeltje meer afstand te houden tegenover je voorganger. Op die manier kan je beter anticiperen op wat er voor jou aan het gebeuren is.

TIP 4: Rij relaxed

Maak niet de fout om 'relaxed' te verwarren met 'nonchalant'. Er is geen reden om als een gestresseerd, bang konijn achter het stuur te zitten. Focus op de weg en de omgeving en ga niet verkrampt zitten. Zolang je jouw aandacht erbij houdt is er geen reden tot paniek.

TIP 5: Eerste hulp bij aquaplaning

Aquaplaning is het ontstaan van een dunne waterfilm tussen de band en het wegdek. In mensentaal: je wagen is tijdelijk onbestuurbaar. Hoewel het weinig voorkomt is het toch een potentieel gevaar. Gebeurt het toch, ga dan zeker niet bruusk remmen (of erger nog, pompend remmen als je ABS hebt). Ga van het gas zonder te ontkoppelen zodat je wagen afremt op de motor. Tegelijkertijd is het belangrijk om in de juiste richting te sturen door te kijken waar je heen wilt. Ga dus niet als een malle rondkijken naar tegenliggers of de vangrail, maar focus je op een veilig punt op de autostrade.

TIP 6:...

Nu is het aan jullie, welke tip willen jullie nog meegeven aan de lezers? Laat het weten in de comments!

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités