Column YW: Het Belgische autosalon is even opwindend als de rechterteennagel van Frieda Van Wijck

banner_1

Als ik mijn verwaarloosde hangkalender in het toilet er op na ga zijn we momenteel midden januari. Een jaarlijks terugkerend tijdstip met twee zekerheden in mijn leven; het Brusselse Autosalon is in volle vaart en mijn lip is gezegend met een koortsblaas. Al ben ik al lang niet meer zeker welke van de twee ik nu het spannendste vind.

Autosalons zijn die hoogtepunten in het jaar waarop Autofans zich volop kunnen vergapen aan al het lekkers dat er in de automotive wereld uit komt. Toch schort er wat aan het Brusselse salon. En het is dringend tijd om daar verandering in te brengen. Om te beginnen kan je er geen twee dagen spenderen. En dat ligt niet aan de relatief bescheiden afmetingen van het salon. De show in Genève is bijvoorbeeld even groot als het gemiddelde pashokje in de H&M, toch zou je daar een weekje kunnen vertoeven. Nee, het Belgische autosalon kampt met een tekort aan seksappeal.

Dat... en slechte timing.

Ga er maar eens onze website op na. Elk jaar geven ze in Detroit enkele dagen voor het salon van Brussel het startschot voor de NAIAS. Een autosalon dat zou moeten falen door haar van de pot gerukte naam, maar kan rekenen op de Amerikaanse constructeurs. Dit jaar stond er bijvoorbeeld de nieuwe Ford GT, de Shelby GT350R, de Acura NSX en de tweede generatie van de Chevrolet Volt. Ook den Duits pakt graag uit met primeurs in Detroit. Denk maar aan de Mercedes-AMG GLE 63 S Coupe en de Porsche 911 Targa 4 GTS. Je hoort het, genoeg kwijlmateriaal om ons enkele weken zoet te houden.

Daarom slaken we ook een gezamenlijke meh als enkele dagen later hier in Brussel het autosalon de deuren opent. Want én dat salon én ons land is niet interessant genoeg voor de meeste merken. Logisch ook, want buiten de Belgische media en een verdwaalde Fransman komt de Heizel nergens in de spotlight. De 'primeurs' zijn dan ook navenant. Een facelift van de Audi A1, Citroën C4 en Hyundai i30... Jups, even wild als magere melk.

Een autosalon moet Rock-'n-Roll zijn, een rollercoaster van luide muziek, vette stands en onverwachte primeurs die je om de oren vliegen. Zo staat Genève van enkele jaren geleden nog in mijn geheugen gegrift. Mijn té dure chocoladebroodje was nog niet afgekoeld of Ferrari had een LaFerrari, McLaren een P1, Porsche een 918 Spyder en Lamborghini een Veneno vanonder het doek gehaald. Echt, ik was sinds de lancering van Matt Hoffman's Pro BMX 2 voor de Playstation 2 niet meer zo opgewonden geweest. Brussel van dit jaar kan je eerder vergelijken met de lancering van Rambo: The Video Game. En moest je het gamenieuws niet volgen, de reviews daarvan zijn niet zo positief.

Gelukkig is er toch één lichtpunt aan heel het Autosalon. En dat puntje vind je gek genoeg bij Suzuki. Inderdaad, het merk dat we alleen nog maar kennen omdat ze zo'n verdomd leuke Swift Sport hebben is zowat de pimp daddy van de Heizel. Bijna letterlijk, want de stand die voor de gelegenheid is omgebouwd tot een western decor loopt over van de schaars geklede cowgirls. En dat staat in schril contrast met de andere grijze stands die moeten voldoen aan de corporate identity van het desbetreffende merk.

Daarom heb ik de oplossing voor de standhouders van het Brusselse autosalon. Ja, de wagens die jullie zullen voorstellen gaan even saai zijn als de rechterteennagel van Frieda Van Wijck. Maar dat houdt jullie niet tegen om er een waanzinnige show rond te maken, toch?

Ik raad ze dan ook aan om eens een kijkje te nemen naar de gamebeurzen over heel de wereld. Daar lanceren ze een nieuwe hooisoort voor Farmville met vuurwerk, gemuteerde koeien met vlammenwerpers en een monstertruck die een salto doet over een berg van TNT, asbestplaten en een standbeeld van Kim Jong-un. Puur op papier al duizend maal interessanter dan een CEO die strak in het pak en met een ellenlange speech over ecologie het doek haalt van een auto die je al een paar weken terug hebt gezien via het persbericht. Een tactiek die ze bij Suzuki al wat lijken door te hebben, want ik zou bijlange niet weten welke wagens daar op de stand stonden, maar ik heb er wel het meeste lol gehad.

Nu de andere merken nog overtuigen en het salon verhuizen naar een andere datum... Midden juni past me alvast, want dan heb ik meestal geen koortsblaasje op mijn lip.

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités