Oldtimer verplicht naar de keuring (in Vlaanderen): de regels!

oldtimer-keuring-info-2018

Het leven van de oldtimereigenaar wordt binnenkort drastisch veranderd. De Vlaamse overheid heeft namelijk op 20 mei 2018 besloten dat de de vrijstelling voor keuring teniet wordt gedaan. Waardoor je ook met O-platen naar een periodieke keuring moet. Tijd voor wat duidelijkheid...

Oldtimers moeten vanaf 20 mei 2018 verplicht naar een periodieke keuring, waardoor ze niet enkel meer bij inschrijving moeten gekeurd worden. Dat nieuws dropte GOCA, de groepering van erkende ondernemingen voor rijbewijs en autokeuring. De Vlaamse maatregel (dus niet in Brussel en Wallonië) zou volgens kwatongen het misbruik van de oldtimer aan banden moeten leggen. Een autogroep die serieus in de lift zit want de laatste vijf jaar steeg het aantal ingeschreven oldtimers in België met maar liefst 40 procent.


Lees hier de aanpassingen in de wetgeving van 2017 in verband met de leeftijd van een oldtimer




Al zijn het vooral de zogenaamde youngtimers die immens aan populariteit groeien. Die auto's, tussen 25 en 30 jaar oud, verdubbelden op 5 jaar tijd (2012 - 2017). Het is een trend die ook de Vlaamse overheid niet is ontgaan. En met zo'n 300.000 oldtimers op de baan, vindt Vlaanderen dat de wagens zich naar de technische regels moeten stellen. Hoe ze dat juist gaan doen? Hieronder alvast de regels, klaar en duidelijk...

oldtimer-keuring-info-2018

De regels

1: Enkel in Vlaanderen
Momenteel is de nieuwe regel enkel in Vlaanderen van toepassing. Waardoor auto's ingeschreven in Brussel en Wallonië buiten schot blijven. Al wordt aangenomen dat op termijn ook beide delen van België zullen volgen.

2: Vanaf 25 jaar
De regel geldt uiteraard enkel voor old- en youngtimers die je onder het oldtimerstatuut wil plaatsen (lees: O-nummerplaat). De regel geldt dus voor auto's van 1993 en ouder, dit jaar. Waarbij er ook nog een onderscheid wordt gemaakt tussen die young- en oldtimers. En uiteraard blijft de keuring bij verkoop/ aankoop ook staan.

3: 'Old' Oldtimers
De echt oude oldtimers, de 50-plussers, zullen om de vijf jaar richting de keuring moeten. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest.

4: Oldtimer
Auto's tussen de 30 en 50 jaar worden om de twee jaar bij de lokale keuring verwacht. Daarbij wordt gekeken naar onder andere de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten. Vergelijkbaar met een 'normale' autokeuring zonder een emissietest.

oldtimer-keuring-info-2018

5: Youngtimer
Is je klassieker tussen de 25 en 30 jaar oud - de zogenaamde youngtimer - dan zal je jaarlijks naar de keuring moeten. Tijdens die keuring zal er ook een emissietest worden uitgevoerd met daarnaast oog voor de staat van de banden, remmen, chassis, roestvorming en de werking van de lichten.

6: Realistische normen
De normen die bij de keuring zullen gehanteerd worden zijn de normen waar de wagen in zijn tijd aan moest voldoen. Belangrijk voor een emissietest natuurlijk, al gaat het ook over zaken zoals gordels, passagiersspiegel, etc. Is je klassieker nog origineel, dan mag er geen probleem zijn.

7: Restricties blijven gelden
Met de keuring onder de gordel blijven de restricties die bij een O-plaat horen evenwel gelden. Waardoor je de klassieker niet mag inzetten voor woon-werkverkeer (of woon-schoolverkeer), bezoldigd vervoer, commercieel- of professioneel gebruik en als werktuig voor een interventieopdracht.

8: Normale keuringstarieven
De keuring zal de normale keuringstarieven hanteren voor het keuring van je oldtimer.

9: Wanneer?
Maar wanneer moet ik nu juist met mijn oldtimer naar de keuring? Wel, er geldt een overgangsperiode voor auto's ingeschreven voor 20/05/2018 (de dag waarop deze nieuwe regel in voegen ging). Voor auto's die minder dan 30 jaar oud zijn moet je in 2019 naar de keuring gaan ten laatste op de dag voor je wagen respectievelijk 26, 27, 28 of 29 jaar oud wordt. Ouder dan 30 jaar? Dan moet de wagen in 2020 naar de keuring ten laatste op de dag voor de wagen 'voor het eerst in verkeer werd gesteld'. Je zal trouwens geen oproeping krijgen en je zelf aan moeten melden.

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités