Brandstof wordt duurder vanaf 2027, elektrisch rijden toegankelijker

Brandstofprijzen 2022

In het Europees Parlement is een akkoord bereikt over maatregelen om de CO2-uitstoot verder te beperken, en dat zal je voelen in je portemonnee. Er komt namelijk een extra taks op brandstof, waardoor je meer zal betalen aan de pomp. Voor dat gebeurt, belooft de EU echter een fonds voor financiële steun op poten te zetten.

Dit weekend hebben de EU-bonzen tot in de late uurtjes vergaderd met het ‘Fit for 55’-plan in het achterhoofd. Daarbij moet de Unie tegen 2030 namelijk 55% minder CO2 gaan uitstoten dan in 1990 het geval was. Dat wisten we al langer dan vandaag, maar nu is ook beslist welke stappen ze daartoe gaan ondernemen. Je zal het misschien niet graag horen maar ook jij zal daar het één en ander van gaan voelen, al belooft de EU wel dat dit zowel in negatieve als in positieve zin moet gelden.

Afspraak aan de pomp in 2027

Het emissiehandelsysteem, dat al langer van toepassing is op bedrijven binnen de grenzen van de Europese Unie, zal namelijk aanzienlijk uitgebreid worden om het ETS II — kort voor Emission Trading System II — te vormen. Dat houdt concreet in dat er ook op fossiele brandstoffen uitstootrechten betaald dienen te worden, en die zullen door de energieleveranciers doorgerekend worden aan de gebruiker. Daardoor zal het voltanken van je geliefde benzine- of dieselmobiel weer wat duurder worden, net als het verwarmen van je woonst. De startdatum van dit alles staat momenteel op 2027, al is er wel een mogelijkheid tot uitstel naar 2028 indien de huidige energiecrisis nog langer aanhoudt.

Europees Parlement 2022

Dat is trouwens niet de enige toegeving die de onderhandelaars vastgelegd hebben. Het Europees Parlement is namelijk ook met de lidstaten overeengekomen om een jaartje voor ETS II in voege treedt, in 2026 dus, een Sociaal Klimaatfonds op poten te zetten. Dat fonds moet steun bieden aan zij die willen opschalen naar duurzamere huisvesting of — en daar gaat het hier nog steeds over — mobiliteitsoplossingen. Reken dus op maatregelen die elektrisch rijden toegankelijker of zelfs goedkoper moeten maken. Het geld voor dat fonds komt van de ETS-inkomsten die onder andere uit de extra brandstoftaksen gehaald worden. Het doel van dit alles is natuurlijk om ervoor te zorgen dat we steeds minder auto’s met verbrandingsmotoren kopen en houden, in aanloop naar de ban op hun verkoop in 2035.

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités