![Mercedes EQS range extender 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Mercedes/anderefotos/mercedes_eqs_range_extender_2024_1.jpg?itok=1eZkKTtV)
Het is officieel: de wereld staat op zijn kop. Mercedes heeft namelijk verklapt dat het lange tijd bezig geweest is met het ontwikkelen van een benzinemotor voor de EQS, een model dat nochtans uitsluitend als elektrisch ontworpen was… Maar goed: ze hebben toch maar besloten om er niet mee verder te gaan.
Mercedes heeft zijn EQS zopas op een modeljaarupdate getrakteerd, en dat was er eentje om ‘U’ — of op z’n Duits: ‘Sie’ — tegen te zeggen. Zo wordt niet alleen de Black Panel-grille optioneel voorzien van een nieuw design maar kijk je onderhuids ook aan tegen een aanzienlijk grotere batterij, waardoor het rijbereik plots de 800 kilometer overstijgt. Het had echter zomaar gekund, of we hadden in de plaats daarvan een andere aandrijflijn voor de EQS mogen verwelkomen… Een compléét andere.
Overgangstechnologie
Een insider bij Mercedes heeft namelijk tegenover het Britse Autocar verklapt dat het merk lange tijd bezig was met de ontwikkeling van een compacte verbrandingsmotor voor de EQS. Het ging daarbij in essentie om een in twee geknipte versie van het gekende 2.0-liter M254-blok, dus het resultaat was een 1.0-liter tweecilindermotor. Die paste net voorin de EQS maar maak je geen zorgen: het blokje was niet zozeer bedoeld om de complete auto aan te drijven. In de plaats daarvan moest de benzinemotor dienen als generator om stroom op te wekken voor de accu van de EV wanneer die bijna leeg was.
![Mercedes EQS range extender 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Mercedes/anderefotos/mercedes_eqs_range_extender_2024_2.jpg?itok=7_m7v_LX)
Dezelfde insider vertelt er echter meteen ook bij dat het project inmiddels is stopgezet en de reden daarvoor is simpel. De ontwikkeling kostte namelijk stukken van mensen, en dat terwijl zo’n range extender volgens Mercedes niets meer is dan overgangstechnologie in aanloop naar EV’s met een groter rijbereik… En inderdaad: het prototype waar dit benzinemotortje in getest werd, gebruikte de basis van de EQS 450+ en daarbij bleef diens accupakket gewoon onveranderd. Daar haal je sinds de laatste modeljaarupdate al 822 kilometer rijbereik uit dus zeg nu zelf: daar kan je zelfs zonder extra generatortje toch al amper over klagen?
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année