Rijtest: Renault Mégane RS Trophy

banner megane RS trophy

De Mégane RS is geen watje. We hebben deze reeds aan de tand gevoeld en bekroond tot favoriet van de redactie. Ook de winnaars van onze wedstrijd op ons Karting For Life event waren in de wolken nadat ze een paar dagen mochten rondbollen in een knalgele RS. En terecht, de RS stuurt heerlijk en met het vermogen zit het ook goed. Nu heeft Renault een RS Trophy uitgebracht. Gelimiteerd op 500 stuks. Maar is het de moeite waard? Wij zochten het uit en reden met nummer 002/500. Graag gedaan.

Megane RS Trophy

In het verleden kwam Renault ook al met iets radicaler op basis van hun vorige Mégane RS, namelijk de R26.R. Met de Trophy gaat het minder extreem. Hier geen plexi ruitjes en half gestript interieur. Gewoon de RS maar dan net een tikkeltje sneller. Daar de gewone RS 250 pk ter beschikking heeft, kan de Trophy eigenaar pronken met 15 hengstjes meer. Of je daadwerkelijk een verschil zal voelen in vermogen is een twijfelgeval. De turbodruk werd 0,2 bar verhoogt en er werd opnieuw gekeken naar de manier van ademen en voeden. Sommigen beschrijven de RS-motor als karakterloos. Laat ik je zeggen dat dit 2.0l 16 klepperjte niet de pittigste in zijn klasse is maar karakterloos is a bridge to far. Een verhoogd koppel van 360 Nm is duidelijk aanwezig. Als je de motor boven de 2.400 toeren houdt krijg je hier veel voor terug. De Trophy is snel, zeer snel.

Megane RS Trophy

Onderweg kreeg ik het gezelschap van een BMW 330i. Een wagen met een vergelijkbaar vermogen maar iets meer gewicht. Deze moest het ontgelden van de Trophy zonder al te veel moeite. Op bochtig parcours laat je vrijwel alles achter je. De Bridgestone Potenza’s helpen het vermogen op de baan te houden. Niet alleen vooraan maar ook achteraan. De achterwielen blijven minstens zo sterk op de weg kleven als de voorwielen, dat heeft de Trophy te danken aan zijn prima gewichtsverdeling. Het is een groot plezier om hiermee te rijden. Komende van een MX-5 rijder wil dit toch al wat zeggen. Het aangename stuurgevoel komt van het geweldige Renault Sport Cup Chassis in combinatie met een degelijk sperdifferentieel. Snelle krappe bochten, hij is er niet vies van en wij ook niet.

Megane RS Trophy

Wat ik geweldig vind aan deze Franse topbak is dat je het beste van twee werelden combineert. Aan de ene kant een belachelijk snelle hot hatch die zich tot snelste voorwielaangedreven wagen op de Nordschleife (8:08) mag kronen en aan de andere kant heb je een wagen die je perfect elke dag kan gebruiken doordat het comfort nog steeds aanwezig is en je een gigantische koffer ter beschikking hebt waar je heel wat in kwijt kan. Dit zijn zo van die wagens die je dagdagelijks kan en wil gebruiken. De lederen Recaro sportzetels zijn nu geen optie meer maar worden standaard aangeboden in de Trophy. Deze kostten op de RS nog 1.700 euro. Ok, je hebt geen zetelverwarming en automatisch verstelbare delen maar dat hoeft ook niet. Ze zijn tot nu toe het beste waar ik mijn tengere lijf al heb in neergezet. Heerlijke stoelen! Ook bij langere ritten blijven deze comfortabel aansluiten en mocht je plots je interne sportknop aanzetten zit je in de best mogelijke stoelen voor de job!

Megane RS Trophy

Wat ik wél jammer vind aan de Trophy is dat er te weinig motorgeluid de cockpit binnenkomt. Tegenover de Abarth Esse Esse is dit een stille wagen. Iets dat zeker voor verbetering vatbaar is. En aangezien niet iedereen met dat extra motorgeluid is gediend stellen we voor een uitlaatpakket aan de optielijst toe te voegen. Hoor je de wagen zelf voorbijrijden dan klink hij wel gewéldig. Zwaar, vol en zacht als het vermogen niet aangesproken wordt. Het lawaai is trouwens recht evenredig met het verbruik... Rij je rustig en beheerst dan verbruikt de Megane een 8l/100km. Ons gemiddelde kwam op 10,5l/100km met een piek van 13,5l/100km bij het zeer sportief gebruik. Zoals ik veel zeg maakt dat verbruik op dit soort wagens eigenlijk weinig uit. Ze zijn niet goedkoop, ook niet om in te schrijven dus de eigenaar zal er waarschijnlijk ook geen boterham minder om eten. 

Megane RS Trophy

De RS Trophy is er vooral gekomen om te laten zien dat het nog beter kan én natuurlijk voor de Focus RS even duidelijk te maken dat hij geen alleenheerser is. Met zijn Nürburgring-record als kers op de taart. De Trophy kan de uwe zijn voor 34.500 euro. Al moeten we een nuance maken, deze wagen kon de uwe zijn voor dat bedrag. Met een oplage van amper 500 stuks hoeft het geen extra uitleg dat hij meteen de deur uit was.

Dat is een behoorlijk bedrag maar gezien de concurrentie eerlijk geprijsd. Wel even letten op de BIV... met een RS zit je hier op 11 fiscale PK en de RS Trophy zit op een whopping 17. Maar het is al langer duidelijk dat België niet zo gek is op vermogende wagens.

Tekst en Foto's: Yannick Degroeve
Met dank aan: Renault België

Specificaties

Motor

2.0l 16v turbo 4 in lijn

Puissance

265pk

Couple

360 Nm

Overbrenging

6-bak manueel

Transmission

voorwiel

Poids

1 320 kg

Vitesse de pointe

254 km/u

Prix du vehicule essayé

€ 34 500.00

Prix de base

€ 0.00

0 à 100 km/h

6.00 sec

Gemiddeld testverbruik

10.50 L/100km

Coffre min.

377 L

Coffre max.

1 024 L

Derniers articles publiés

Commentaires (18)

Laisser un commentaire
Anonieme gebruiker 13:16
Portrait de Anonieme gebruiker

de fiscale pk blijft 11 en vanaf volgend jaar gaan ze de biv op den co2 uitstoot taxeren en dan komt het op € 1200.
dus vanaf volgend jaar zullen er wel meer mensen naar de showroom stappe om den RS te kopen.

Techno Patat 16:01
Portrait de Techno Patat

Als je moet sparen voor die GTR mag je het vergetn hoor Michelangelo! Inschrijvingen, verzekering en verbruik zijn meer dan dubbel zo hoog bij een GTR! Om dan nog maar te zwijgen van de kostprijs van een band...

Ik vind hem ook zeer knap, maar zoals gezegd bij de lancering: Ik zie er de meerwaarde eigenlijk niet van in! Met een 'gewone' RS ben ik al tevreden!

Yvesw 17:31
Portrait de Yvesw

@Joerie & Patat: Dat is inderdaad ook wat ik er van denk... De "gewone" RS is al goed genoeg, en ik hoopte dat ze zoals vorige generatie met een Die Hard R26.R. zouden afkomen. Dit is zo net niet/net wel.... Och ja, hij is toch al niet meer te koop :p

gtike 21:33
Portrait de gtike

@ yvesw en mesourrie.... huur een kamer.... of een Mégane RS Trophy... :-p

vette bak, ik zou al blij zijn met die van 180 paardjes...

Yvesw 21:55
Portrait de Yvesw

@gtike: Dan ga ik je nu nog meer redenen geven... Wat net zoals Mesoerrie vind ik de Clio RS spannender :p

Techno Patat 14:04
Portrait de Techno Patat

Yves en Messoerrie hebben wel gelijk! De Clio zegt me ook meer! Dat ziet me er echt een holiganautotje uit! Zo eentje die niet liever heeft dan dat je hem bij z'n nekvel pakt en alle hoeken van de baan laat zien!

Deze ziet er mooi uit, en is wel sneller! Maar het ziet er niet zo fun uit :p!

gtike 20:52
Portrait de gtike

lol

Dixie 20:16
Portrait de Dixie

Ik heb mijn Megane 250 RS nu al een jaar,reeds 21000km gereden waarvan enkele duizenden op't circuit,mijne is wel getuned naar 311pk en 430nm koppel,ik heb al verscheidene (veel) rappere auto's gehad maar de Megane vind ik veruit de plezantste waar ik al mee gereden heb,echt een aanrader.....

Anonieme gebruiker 19:35
Portrait de Anonieme gebruiker

@ dixie, toevallig geen S2000 gehad?

Anonieme gebruiker 17:19
Portrait de Anonieme gebruiker

hoi iedereen ik heb nu onderhalf jaar een rs en wat ik hier gelezen heb zal het niet zo veel doen aan de prestaties van de wagen . je moet tenslotte ook kunnen rijden met een auto en eens ze achter je hangen kan je wel een poging doen om te ontsmappen maar zoiets heeft totaal geen zin ze hebben immers toch je nummerplaat lol dan vraag ik me af waarom die 15 pk meer das gewoon belachelijk
maar het is en blijft een droom voor iedere auto freak

golfox 17:10
Portrait de golfox

wel dat moet lukken ik ben ook een fan van de megane trophy en als ik de Lotto win dn wordt het ook een GTR zoveel is zeker !! grtjs uit Avelgem !..

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités