De SIDI-motorenfamilie van Opel neemt uitbreiding. Behalve de nieuwe 1.6 viercilinder turbo's is er nu ook een 1.0 met drie cilinders en een turbo, goed voor 115 pk.
10 pk minder dus dan Ford uit een éénlitertje puurt. Opel gaat er wel prat op dat het vermogen gelijk is aan dat van de atmosferische 1.6 en dat het koppel met 166 Nm zelfs een stuk hoger ligt. Dingen als directe injectie, continu variabele kleptijd, een cilinderkop met geïntegreerd uitlaatspruitstuk en een lichtgewicht aluminium cilinderblok verhogen de efficiëntie van de kleine motor zodat Opel durft stellen dat "de CO2-uitstoot die beduidend lager ligt dan 100 g/km". Hoeveel dat exact is, wordt nergens meegedeeld, afwachten tot de turbomotor zijn opwachting maakt in de productiemodellen.
bijhorende versnellingsbak
Tegelijk maakt Opel een nieuwe versnellingsbak bekend. Het gaat om een bak met zes versnellingen die zal worden gekoppeld aan de eerder vermelde 1.0 driecilinder. De versnellingsbak weegt slechts 37 kg, 30 procent lichter dan andere gelijkaardige versnellingsbakken. Opel maakt gebruik van bakken met brede asymmetrisch gesneden tanden en drievoudige kegelvormige synchronisatie-elementen voor de eerste en tweede versnelling, en dubbele kegelvormige synchronisatie-elementen voor de derde en vierde versnelling. Ook de achteruit is gesynchroniseerd.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 6 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année