Cilinders schrappen: Ook Opel heeft driecilinder turbomotor

opel-1liter-sidi-turbo

De SIDI-motorenfamilie van Opel neemt uitbreiding. Behalve de nieuwe 1.6 viercilinder turbo's is er nu ook een 1.0 met drie cilinders en een turbo, goed voor 115 pk.

10 pk minder dus dan Ford uit een éénlitertje puurt. Opel gaat er wel prat op dat het vermogen gelijk is aan dat van de atmosferische 1.6 en dat het koppel met 166 Nm zelfs een stuk hoger ligt. Dingen als directe injectie, continu variabele kleptijd, een cilinderkop met geïntegreerd uitlaatspruitstuk en een lichtgewicht aluminium cilinderblok verhogen de efficiëntie van de kleine motor zodat Opel durft stellen dat "de CO2-uitstoot die beduidend lager ligt dan 100 g/km". Hoeveel dat exact is, wordt nergens meegedeeld, afwachten tot de turbomotor zijn opwachting maakt in de productiemodellen.

opel-1liter-sidi-turbo

bijhorende versnellingsbak

Tegelijk maakt Opel een nieuwe versnellingsbak bekend. Het gaat om een bak met zes versnellingen die zal worden gekoppeld aan de eerder vermelde 1.0 driecilinder. De versnellingsbak weegt slechts 37 kg, 30 procent lichter dan andere gelijkaardige versnellingsbakken. Opel maakt gebruik van bakken met brede asymmetrisch gesneden tanden en drievoudige kegelvormige synchronisatie-elementen voor de eerste en tweede versnelling, en dubbele kegelvormige synchronisatie-elementen voor de derde en vierde versnelling. Ook de achteruit is gesynchroniseerd.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités