Fiat introduceert de TwinAir op de 500, net op de derde verjaardag van het model. Het recept voor de TwinAir is als volgt: meng twee cilinders met een turbolader en de MultiAir-technologie, gooi er een elektronische kleppensturing bovenop en je kan vertrekken. De ingenieurs werkten vermogens uit van 65 pk tot 105 pk.
Toch is dat vermogen variabel; in Eco-modus krijgt de 85 pk-versie namelijk beschikking over 78 pk en gaat de stuurbekrachtiging over naar de bekende City-stand. Om het verbruik nog wat verder te drukken, worden kneepjes als start/stop en de schakelindicator geplaatst. Daarmee drinkt de 500 slechts 4,0l/100 km en stoot hij slechts 92 g CO2/km uit.
Wie denkt dat hij sneller is met de brommer, komt bedrogen uit; in 11 seconden gaat de Fiat 500 van 0 naar 100 km/u, ophouden doet hij pas bij een respectabele 173 km/u.
Vanaf september is de 875cc grote TwinAir beschikbaar op de Fiat 500 en 500C, later krijgen ook de nieuwe Panda en de Lancia Ypsilon deze kleine onder de kap.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 6 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année