![Vias bumperkleven 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/Varia/vias_bumperkleven_2023_1.jpeg?itok=ivpLXMxV)
Durf jij wel eens wat dichter op je voorligger gaan rijden wanneer je erlangs wil? Dan ben je blijkbaar niet alleen, wel integendeel. Kenniscentrum Vias Institute observeerde namelijk vier miljoen auto’s op onze wegen en wat blijkt: maar liefst 58 procent van hen houdt onvoldoende afstand.
Geloof het of niet, maar onze huidige Wegcode is relatief onduidelijk wanneer het op bumperkleven aankomt. Zo staat er wel dat je “voldoende veiligheidsafstand” tot je voorligger moet houden, maar is het aan jou om te bepalen wat je zelf ziet als “voldoende”. Daar komt binnenkort echter verandering in want in 2025 wordt de Wegcode de ‘Code van de openbare weg’. Naast een nieuwe naam en wat hertekende verkeersborden komt daar ook een regel in die vastlegt dat de afstand tot je voorligger minstens twee seconden rijtijd moet bedragen… Dus hoe zou dat vandaag met die seconden staan?
Straks controle met camera’s
Met die vraag op zak trok kenniscentrum Vias Institute de baan op om er het gedrag van ons Belgen te gaan bestuderen. Zo observeerden ze alles samen vier miljoen personenwagens, en de bevindingen zijn niet mals. Maar liefst 58 procent van die personenwagens rijdt namelijk dichter dan de afstand die ze in twee seconden zouden afleggen, en 27 procent is zelfs minder dan één seconden verwijderd van de achterbumper van zijn of haar voorligger. Die bumperklevers zijn merkbaar sterker vertegenwoordigd op de linkerrijstrook, waar het aandeel bestuurders op minder dan twee seconden stijgt naar 65 procent terwijl één op drie er minder dan een seconde afstand houdt.
![Vias bumperkleven 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/Varia/vias_bumperkleven_2023_2.jpeg?itok=jGrItHOU)
Volgens de nieuwe Code van de openbare weg zal de twee-secondenregel enkel van tel zijn bij snelheden van meer dan 50 km/u, en die uitzondering hield Vias ook in het achterhoofd tijdens zijn onderzoek. Files werden met andere woorden niet geobserveerd. Dat observeren wil de overheid vanaf volgend jaar trouwens zelf gaan doen, want dan komt er een proefproject op gang. Daarbij zal de afstand tussen weggebruikers in de gaten gehouden worden met behulp van camera’s in aanloop naar de officiële start van de twee-secondenregel, die samen met de nieuwe Code van de openbare weg in 2025 moet plaatsvinden.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année