![Vergeten auto #41: Honda HR-V Vergeten auto #41: Honda HR-V](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/archief/reportages/5166/teaser.jpg?itok=aGUz2ajz)
Honda heeft wel iets met afkortingen. CRX, NSX, CR-Z en CR-V zijn er een aantal die bij velen een belletje doen rinkelen maar ook FR-V en HR-V zijn er twee minder bekende. Over die laatste gaat deze 'vergeten auto'.
HR-V staat officieel voor 'High Rider Vehicle' hoewel sommigen het benoemen als 'Hybrid Recreational Vehicle', een term die de lading wat beter dekt en waarbij de Hybrid doelt op de tweeledigheid van de wagen; een kleine SUV gecombineerd met een coupé. De HR-V werd gecommercialiseerd van 1999 tot 2006, al zie je nu amper nog een exemplaar op onze wegen rijden.
![Vergeten auto #41: Honda HR-V Vergeten auto #41: Honda HR-V](/sites/default/files/media/archief/reportages/5166/vergeten-auto-honda-hr-v-1999-2006-3.jpg)
Het concept voor deze wagen zag het levenslicht op de Tokyo Motor Show in 1997 als 'Wild & Joyfull J-WJ'. De wagen werd op de markt gebracht om de vraag naar de voordelen van SUV's te combineren met de voordelen van een kleinere auto. Zo kan de HR-V pronken met een grote laadruimte en een hogere zit, terwijl hij dankzij zijn compacte motor niet het verbruik van een conventionele SUV – uit dezelfde periode – voorlegde. De belangrijkste concurrenten op het moment van de lancering waren de Toyota Rav4 (toen ook nog Fun Cruiser genoemd) en de Land Rover Freelander.
Het realtime 4WD systeem nam de HR-V over van grote broer CR-V, en maakt gebruik van Dual hydraulic Pump achterdifferentieel, waarbij de vierwielaandrijving hydraulisch wordt geactiveerd wanneer de voorwielen grip verliezen. De HR-V maakt ook gebruik van verbeterde aandrijfassen en vering.
![Vergeten auto #41: Honda HR-V Vergeten auto #41: Honda HR-V](/sites/default/files/media/archief/reportages/5166/vergeten-auto-honda-hr-v-1999-2006-6.jpg)
In Europa werd de HR-V verkocht met een 1.6 SOHC benzinemotor met 105 pk of een VTEC met dezelfde inhoud en 124 pk. Beide konden optioneel gekoppeld worden aan een CVT-versnellingsbak. De eerste werd wat licht bevonden (hoewel hij slechts 8 l/100 km verbruikte), de tweede had een top van 170 km/u en deed de 0-100 in 11 seconden. Nog een punt van kritiek was de motor die af en toe stevig van zich liet horen. Zaken waarop de HR-V wel goed scoorde waren de wegligging en de betrouwbaarheid, typische zaken waarmee de HR-V bewijst een echte Honda te zijn. Achteraf bekeken bleek het gebrek aan een dieselmotor in het aanbod de aangekondigde dood van het model. De verkoop van de driedeursversie werd stopgezet in 2003, de vijfdeurs mocht verderzingen tot 2006. De HR-V werd in 2008 officieus opgevolgd door de Honda Crossroad.
Voor zowat 20.000 euro had je destijds een nieuwe HR-V, tegenwoordig kost een HR-V uit 2000 nog 4.000 euro, voor een exemplaar van 2005 betaal je een kleine 8.000 euro.
![Vergeten auto #41: Honda HR-V Vergeten auto #41: Honda HR-V](/sites/default/files/media/archief/reportages/5166/vergeten-auto-honda-hr-v-1999-2006-7.jpg)
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année