Rijtest: BMW M135i ontmoet BMW E36 M3 3.2 [video]

Rijtest: BMW M135i ontmoet BMW E36 M3 3.2 [video]

M of geen M, dat is de vraag bij deze M135i. We gingen het even na en namen er voor de gelegenheid een oudere M3 bij.

Laten we dat even uitleggen, want ook toen we het idee op de redactie opperden, kregen we vele vreemde blikken. Je hoeft enkel maar naar de specificaties te kijken om te zien dat beide wagens erg aan elkaar gewaagd zijn. Zowat hetzelfde gewicht, ongeveer hetzelfde vermogen en dus ook bijna dezelfde sprinttijden en hetzelfde verbruik. Bijna, want de M135i heeft een setje turbo's waar de M3 E36 het met een atmosferische 3.2 moet doen. In 5,1 seconden bereikt de handgeschakelde M135i de 100 km/u vanuit stilstand, doe je het met de achttrapsautomaat zoals op onze testwagen, dan gaat het nog een stukje sneller in 4,9 seconden. Daar kan je met je E36 M3 een puntje aan zuigen want ook al reageert de grootoom een tikje sneller op het gas bij stilstand, je haalt hem met gemak bij wanneer er geschakeld wordt.

Ook de turbo's zorgen voor wat extra punch bij lage toeren, waardoor de M3 ons niet snel bijhaalt. Enkel bij hogere snelheden zou de M3 met zijn iets grotere longinhoud het winnen van de M135i. Ook qua geluid blijft de M3 even voor op de M135i, ook al maakt BMW bij deze M Performance gebruik van Active Sound, geluidsversterking door de luidsprekers en zitten er vlinderkleppen op de uitlaten. Wie veel lucht en gassen door de uitlaat blaast duwt deze omhoog, met als gevolg een rauw geluid van een mechanisch dier dat klaar is om op jacht te gaan.

Rijtest: BMW M135i ontmoet BMW E36 M3 3.2 [video]

Maar zo'n M Performance model is natuurlijk geen 1M. Dat voel je als leek niet direct maar iemand die een E36 M3 gewoon is, kan het verschil zo uitleggen. De M135i is een model dat net onder de M-lijn gepositioneerd wordt, zoals de S-modellen bij Audi net onder de RS-modellen komen. Dat impliceert dat je toch dat tikkeltje minder stug over de baan gaat en dat je nog steeds de instelbare ophanging meekrijgt - de eco pro stand is trouwens een lachertje, aangezien het vermogen wordt afgeknepen. Ook de remmen werden groter dan een seriemodel en het geheel kwam de volle 10 mm lager te liggen.

Toch wil dat niet zeggen dat de M3-rijder liever bij zijn eigen voertuig blijft. De M135i voelt speelser aan dan eerst verwacht en hij laat zich ook goed op de limiet rijden. Snel rechtdoor gaat goed maar ook in de bochten heeft de wagen weinig last van onderstuur. Gebeurt dat wel, dan gebruik je best je kunde als geoefend chauffeur om het geweld op de weg te houden, de achteras breekt niet snel uit maar àls het gebeurt, doet ze het goed. Al moet wel gezegd dat in dat ene gevalletje alle rijhulpmiddelen voor zover mogelijk waren uitgeschakeld. Wie dat wenst kan de wagen ook wat rustiger rijden, al blijft het vermogen steeds onder het oppervlak van het gaspedaal woelen, paraat wanneer je het aanspreekt.Wil je extra grip, dan betaal je bij voor de vierwielaangedreven xDrive-variant.

Rijtest: BMW M135i ontmoet BMW E36 M3 3.2 [video]

Niet onbelangrijk bij een Performance monstertje zijn de looks. Grotere luchthappers, dikkere zijschorten en een diffusor waar twee dikke uitlaatbuizen onder passen, de M135i heeft het allemaal. Extra goeie punten zijn er voor de Estorilblauwe kleur, die de voorkeur verdient op het wat saaiere grijs. Toch blijft de M135i minder opvallend dan andere wagens met hetzelfde vermogen.

Rijtest: BMW M135i ontmoet BMW E36 M3 3.2 [video]

Het toepassen van de turbo heeft als gevolg dat BMW het verbruik niet de hoogte in hoeft laten gaan bij zoveel vermogen. Wij kwamen uit op een ronde 10 l/100 km en dat bleek evenveel als bij de M3 die we ontmoetten. Het verschil is wel dat met onze testwagen vrij zuinig was gereden, terwijl de opponent al eens goed durft doorduwen met zijn wagen. Is het verbruik er dan op achteruit gegaan de afgelopen 15 jaar?

Rijtest: BMW M135i ontmoet BMW E36 M3 3.2 [video]

Prijzig is de BMW M135i maar als het een troost mag wezen: dat is de concurrentie ook. We laten de Mégane RS en wapenbroeders even aan de kant staan en kijken naar de RS3 van concurrent Audi en de Mercedes A 45 AMG. Nuja, de eerste is intussen uit de Belgische prijslijst verdwenen, de laatste is pas voorgesteld en heeft dus nog geen Belgische catalogusprijs. Audi verkocht de RS3 tot voor kort voor 51.500 euro, waar BMW de M135i Sportshatch vanaf 40.350 euro van de hand doet. Wie de xDrive versie wilt, betaalt daar 2.900 euro voor bij maar krijgt dan ook direct een automatische achtversnellingsbak cadeau. Duur is dus relatief in deze categorie.

Rijtest: BMW M135i ontmoet BMW E36 M3 3.2 [video]

Specificaties

Motor

3.0 triturbo benzine zes-in-lijn

Puissance

320pk

Couple

450 Nm

Overbrenging

8-traps automaat

Transmission

achterwiel

Poids

1 420 kg

Vitesse de pointe

250 km/u

Prix de base

€ 41 150.00

0 à 100 km/h

4.90 sec

Gemiddeld testverbruik

10.00 L/100km

Coffre min.

360 L

Coffre max.

1 200 L

Rejet de CO2

175 g/km

TMC

€ 632.00

TC

€ 761.00

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités