Laat het maar aan Mini over om hun rallyverleden boven te halen telkens je over de centrale snelheidsmeter begint. Ook een resem andere merken hebben sterke verhalen over 'waarom ze de snelheidsmeter centraal in de wagen plaatsen'. De échte reden is echter logisch en eigenlijk ietwat teleurstellend.
Het verhaal van Mini kunnen we zeer simpel mythbusten. Vroeg je ernaar bij de vorige generatie, dan kreeg je volgende uitleg: 'We plaatsen de snelheidsmeter knal in het midden omdat het daar stond toen we de Monte Carlo-rally driemaal wonnen. De copiloot kan daardoor cruciale gegevens lezen in het heetst van de strijd'
Knappe marketingspraat natuurlijk. Want de Mini werd eind de jaren 50 getekend als budgetwagen zonder aspiraties in de racerij en had toen al een centrale snelheidsmeter. Pas in 1961 bemoeide John Cooper zich met het kleine karretje om het om te vormen tot rallywagen. Denk dus nooit dat sportiviteit de reden is om metertjes in het midden te hangen, want als coureur zie je liever pal voor je neus de nodige gegevens. Waarom denk je anders dat bij deze generatie Mini die snelheidsmeter verdwenen is?
Mooier
Tot zover het Mini-verhaal. Andere verhalen spreken over een veiligere chauffeur. Want als alle inzittenden je snelheid kunnen zien, ben je sneller geneigd om je aan de juiste snelheid te houden. Een theorie die misschien wel klopt, maar nog steeds is het niet de hoofdreden voor constructeurs. Nog ééntje? Volgens sommige merken zorgt de centrale snelheidsmeter voor een mooi evenwicht in het interieurdesign. Knap, maar de reden moet je echter veel logischer gaan zoeken. Bij de verschillende markten op wereldvlak bijvoorbeeld. Korter door de bocht: links- en rechtsstuurende landen.
Merken moeten namelijk steevast twee dashboards creëren. Plaats je de snelheidsmeter in het midden, dan zijn de aanpassingen summier. Het is dus vooral een kostbeperkende keuze. Daarom zie je het vooral terug bij goedkopere modellen. En de vorige generaties Mini natuurlijk...
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 6 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 1 année
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année