![RAM 1500 REV 2023](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2023/RAM/anderefotos/ram_1500_rev_2023_1.jpeg?itok=FQSgygyh)
RAM heeft de specificaties van zijn eerste elektrische model vrijgegeven, en dat zijn niet de minste. Zo belooft de 1500 REV meteen één van de verst rijdende EV’s te worden, maar dat dankt hij niet aan een laag gewicht of een goede stroomlijn. Nee: de pick-up krijgt gewoon een absurd groot batterijpakket.
Denk je aan een Amerikaanse auto, dan is de kans groot dat je het silhouet van een pick-up voor ogen haalt. Zo’n enorm gevaarte met een open laadruimte is nog steeds onmetelijk populair in the land of the free, maar ook daar moeten ze stilaan beginnen denken aan elektrificatie. Ford waagde al een verdienstelijke poging met de F150 Lightning maar wat zij kunnen, moet concurrent RAM natuurlijk beter doen… of gewoon groter.
EV met vrachtwagenrijbewijs
Zo toonde RAM even geleden zijn elektrische pick-up aan de wereld, en qua buitenmaten kan je die alvast gewoon vergelijken met die F150 Lightning. De 1500 REV ziet er ook even hoekig als de Ford, dus op aerodynamisch vlak hoef je niet op grote winsten te rekenen. Toch verklapt RAM nu in de technische specificaties dat het gevaarte een rijbereik van zo’n 500 mijl zal bieden — omgerekend iets meer dan 800 kilometer — terwijl de Fords inzending het op hoogstens 514 kilometer houdt. Het geheim: de grootste accu van zo’n RAM 1500 REV heeft een capaciteit van maar liefst 229 kWh. Dat is ruim twee keer zo groot als die van de zwaarste Mercedes EQS, drie keer zo groot als die van een Tesla Model 3 en tien keer zo groot als die van een Renault Twingo Electric.
![RAM 1500 REV 2023](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2023/RAM/anderefotos/ram_1500_rev_2023_3.jpeg?itok=QJRkp8Lq)
De RAM 1500 REV is onderhuids trouwens gebouwd op het nieuwe STLA Frame-platform, één van de nagelnieuwe basissen die Stellantis ontwikkelde om zijn EV-imperium uit te bouwen. Dat platform pronkt onder de RAM met nog een aantal indrukwekkende cijfers, zoals een snellaadcapaciteit van 350 kW en 654 pk en 820 Nm koppel uit twee elektromotoren, goed voor een 0-naar-100-tijd van 4,4 seconden. Eén cijfertje verklappen de Amerikanen nog niet, en dat is het gewicht. Iets zegt ons echter dat gegadigden die er eentje naar Europa willen halen, alvast een afspraak mogen maken voor hun vrachtwagenrijbewijs…
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année