Zegt iemand ‘Cadillac Escalade’, dan denk je waarschijnlijk meteen aan videoclips waarin rappers met hun gigantische SUV door een Amerikaanse laan rollen. Dat kunnen ze voortaan ook volledig geruisloos gaan doen want de Escalade gaat voor het eerst aan de stekker… En nog geen klein beetje.
De Cadillac Escalade moet zowat de verpersoonlijking zijn van het stereotype dat in de VS “bigger” ook “better” is. Het Amerikaanse alternatief voor een Range Rover is namelijk al decennia lang gebaseerd op de even enorme GMC Yukon en Chevrolet Tahoe wat hem in zijn huidige, vijfde generatie een standaardlengte geeft van net geen 5,4 meter. Het spreekt dus voor zich dat die grootheidswaanzin overeind blijft wanneer de Escalade aan de stekker gaat… Of nee, ze gaan er gewoon nog wat over.
Cadillac met Hyperscreen
Dit is namelijk de Cadillac Escalade IQ, en jawel: die is gewoon 5,7 meter lang. Daarnaast is hij ook 2,17 meter breed en 1,93 meter hoog, dus naar Europese maatstaven kijken we aan tegen een lichte vrachtwagen. Dat is dan wel een vrachtwagen met een design waar menig rapper blij van wordt, want de Escalade IQ pakt uit met minstens even veel bling als zijn verbrandende broer — die trouwens ook gewoon in het gamma blijft staan. Zo krijgt de IQ-versie een complexe neus aangemeten met enorme, rechtopstaande verlichtingselementen, diamantvormige LEDs alom en een glimmende namaakgrille die overloopt in een enorme ‘motorkap’.
Achter die klep schuilt natuurlijk geen motor, maar wel een knoert van een frunk. Die is op zich al goed voor 345 liter bagage, en achterin de Escalade IQ past nog eens 670 liter… achter de derde zitrij! Deze gigant is dan ook een zevenzitter, en die inzittenden zouden in flink wat luxe moeten vertoeven. Zo krijgt de elektrische gigant vijf schermen mee, waarvan er zich twee op het dashboard bevinden. Die werken samen om een soort Hyperscreen à la Mercedes te vormen, al vinden wij Cadillacs interpretatie stiekem iets knapper gelukt. Een derde scherm in de middenconsole bedient de functies van de auto, en achterin krijgen de twee buitenste inzittenden op de tweede rij ook elk hun eigen display.
Grote accu, groot verbruik
Al die schermen en stoelen zijn echter niet de enige zaken die Cadillac in dit enorme blik moest zien te verpakken, getuige de titel van dit artikel. Zo krijgt de Escalade IQ een accupakket van maar liefst 200 kWh onder de vloer, net als de technisch verwante Hummer EV. Daar haalt de Cadillac dan ook een rijbereik uit van 725 kilometer, wat wel meer is dan de Hummer maar nog steeds overeenkomt met een normverbruik van dik 24 kWh/100 km. Gelukkig staat daar ook flink wat vermogen tegenover, want elke Escalade IQ wordt voorzien van twee elektromotoren met samen 687 pk en 834 Nm koppel. In de ‘Velocity Max’-modus kunnen ze tijdelijk zelfs even 761 pk en 1.064 Nm ophoesten, waarmee het zwaargewicht in minder dan 5 seconden de 100 km/u bereikt.
We noemen deze Cadillac dan wel een zwaargewicht, maar stiekem geeft de fabrikant over dat gewicht nog geen officiële cijfers vrij. We kunnen er echter wel van uitgaan dat hij net als de Hummer EV de 4 ton overstijgt, en je er in Europa dus een vrachtwagenrijbewijs voor zou moeten halen… Al heeft de Escalade IQ, net als de Escalade met verbrandingsmotoren, natuurlijk niks te zoeken op Europese wegen. In de plaats daarvan houdt hij het op de Amerikaanse markt, waar hij de Cadillac-showrooms mag gaan delen met de even elektrische Liriq en Celestiq.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année