Officieel: GMC Hummer EV SUV (2021)

GMC Hummer EV SUV 2021

Eind vorig jaar lanceerde GMC terug de merknaam Hummer in de wereld. Ditmaal als een range van elektrische werkbeesten. Inderdaad, "range". Want na de pick-upvariant is het nu tijd voor de SUV. Met nog steeds 841 pk en de zogenaamde crabwalk waarbij de Hummer zijwaarts kan bewegen als een krab.

Moest je het eind vorig jaar gemist hebben, Hummer is terug! Maar waar het Amerikaanse merk destijds synoniem stond voor gigantische benzinesluipers, gooit General Motors het nu over een andere boeg. Want voortaan is Hummer een modellenreeks van GMC én - jawel - volledig elektrisch. Na de pick-up van vorig jaar is het nu tijd voor de SUV-variant.

Stiekem ook een cabrio

Die neemt grotendeels de styling over van de pick-up, is een stukje korter en meet zichzelf een gesloten koffer aan. Daardoor is ook de moderne Hummer visueel een Duplo-blok op wielen. Stoer is 'ie wel. Of de grote proporties een positief effect hebben op het elektrisch verbruik, dat is andere koek natuurlijk. Al moet deze Hummer EV SUV vooral een werkpaard/ offroadspeeltje zijn. Zo beschikt de SUV over verwijderbare dakpanelen, een zijwaartse kofferklep waarbij de achterruit bij het openen in die klep verdwijnt én een reservewiel achterop.

GMC Hummer EV SUV 2021

Het interieur laat zich sieren door stevig ogende materialen. Geen sierlijke knoppen aanwezig in deze Hummer, alles lijkt gemaakt om stevig op te rammen. Dat wil trouwens niet zeggen dat deze Hummer geen beroep mag doen op schermpraal. Want een digitale instrumentencluster en knoert van een infotainmentscherm tekenen present. De gigantische middentunnel herbergt dan weer riant veel opslagruimte. Idem voor de frunk vooraan deze Hummer, die op z'n minst gigantisch te noemen is.

3.5 naar de honderd

Onderhuids rolt deze Hummer EV SUV op een specifiek elektrisch platform van General Motors. Dat platform is in staat om een gigantische accu te slikken. Hoewel er nog geen officiële cijfers de ronde doen gaat het gerucht dat deze productie-Hummer gebruik zal maken van een accu van maar liefst 200 kWh. Die zou - wederom, nog niet vastgesteld - via een 800 volt netwerk op te laden vallen waardoor laadtijden relatief beperkt moeten blijven. Desondanks de gigantische accu zou volgens de geruchten een verbruik van rond de 35 kWh per 100 kilometer de norm gaan worden. Ter vergelijking: dat is het dubbele van pakweg een Tesla Model 3 en zo'n 10 tot 12 kWh meer dan een Audi e-tron. Anders gezegd: kloppen de geruchten, dan wordt deze Hummer EV geen zuinig baasje.

GMC Hummer EV SUV 2021

Hoewel de data hierboven nog niet geconfirmeerd is, deelt GMC wel de prestaties (uiteraard). Zo is er een Hummer EV SUV met 841 pk via drie elektromotoren en een sprint naar de honderd van 3.5 seconden. Daaronder staat een instapversie met twee elektromotoren. Goed voor 625 pk. Hoewel de pick-up een versie krijgt met 1.000 pk, tekent die niet present in deze SUV. GMC verklaart dit door de dimensies van deze SUV. Die is 22 centimeter korter dan de pick-up en kan derhalve minder accu's herbergen onderhuids. Waardoor de range van de 1.000 pk sterke variant een serieuze deuk zou krijgen.

Vanaf 2023 zal GMC deze Hummer EV SUV gaan commercialiseren. Met een basisprijs van 68.000 euro kan dit wel eens een verkoopstopper worden. Of de Amerikaanse klant echter beseft dat hij dan van een benzineslurpende pick-up/ SUV overstapt naar een energievretende pick-up/ SUV is echter de vraag.

Auteur: Auteur: Yves
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws