Leapmotor opent nog dit jaar Belgische orderboekjes voor deze twee EV’s

Leapmotor C10 2024

’t Is officieel: Leapmotor komt nog dit jaar naar Europa. Dat doet het Chinese merk onder de arm van Stellantis, het gigaconcern dat onder andere Opel, Peugeot en Fiat in zijn showrooms heeft staan. Vanaf september komen daar de Leapmotor T03 en C10 bij in aanvankelijk negen Europese landen en jawel: wij zijn erbij!

Eind vorig jaar zette het Stellantis-concern een opmerkelijke stap. In de plaats van de concurrentie aan te gaan met de ontelbare nieuwe Chinese EV-merken in Europa, besloot het om gewoon zo’n nieuw Chinees EV-merk aan zijn portfolio toe te voegen. Dat merk werd Leapmotor, een constructeur die sinds 2015 actief is in zijn thuismarkt en dit jaar dus de sprong waagt naar het Oude Continent… En nu weten we ook precies met welke modellen ze dat gaan doen.

Van Tesla- tot Dacia-concurrent

Dit is namelijk de Leapmotor C10 en dat is — je raadt het al — een elektrische SUV. Meer specifiek gaat het om een elektrische SUV in het D-segment dus je kan hem met een beetje verbeelding zien als een concurrent voor pakweg de Volkswagen ID.4 of de Tesla Model Y… Maar dan natuurlijk met een iets meer generisch design. Onder dat design vind je trouwens een elektromotor met 231 pk en een accu van ofwel 52,9 ofwel 69,9 kWh groot. Die laatste moet alvast goed zijn voor een WLTP-rijbereik van 420 kilometer. Tesla-kloppende cijfers zijn dat dus niet meteen maar binnenin heeft de C10 wel een streepje voor: hij biedt tot zeven zitplaatsen.

Leapmotor T03 2024

Mag het daarentegen wat kleiner zijn, dan heeft Leapmotor ook een alternatief voor je klaar. Dat alternatief luistert naar de naam ’T03’ en neemt de vorm aan van een elektrische hatchback in het A-segment. Die vorm doet trouwens best hard denken aan wijlen de Smart ForFour of de Renault Twingo, maar daar heeft deze Leapmotor niks mee gemeen. Wat hij wel heeft, is een elektromotortje met 100 pk en een accu van 36,5 kWh, goed voor 265 kilometer rijbereik — genoeg om de Dacia Spring het vuur aan de schenen te leggen. O ja, en in tegenstelling tot de C10 zal deze T03 gewoon op Europese bodem gebouwd worden, want Stellantis wipt er de Fiat 500 Hybrid voor uit zijn fabriek in het Poolse Tychy.

”Competitieve” prijzen

Dat laatste toont al aan dat Leapmotor hier is om te blijven, en dat wordt nog maar eens duidelijk wanneer je hun toekomstplannen bekijkt. Zo moeten de C10 en T03 al volgend jaar gezelschap krijgen van een iets kleinere elektrische SUV, vermoedelijk de C11 die het merk nu al in China verkoopt. Het jaar daarop is het de beurt aan een duo van elektrische hatchbacks in het C- en nadien in het B-segment. Als laatste staat er ook nog een B-segment SUV op de planning voor 2027; flink wat om naar uit te kijken dus.

Leapmotor België 2024

Beginnen doet Leapmotor echter in negen Europese landen: Frankrijk, Duitsland, Nederland, Italië, Spanje, Portugal, Griekenland, Roemenië en — jawel — België. Zo moeten de orderboekjes voor de C10 en T03 al in september van dit jaar openen in ons land, waar de Leapmotors verkocht zullen worden vanuit de gewoonlijke ‘Stellantis&You’-locaties waar de overige merken van het concern nu te bewonderen zijn. Aanvankelijk krijgt Leapmotor zo 200 Europese verkooppunten, uit te breiden naar 500 tegen 2026. De enige cijfertjes die we dus nog niet weten zijn de prijzen van de C10 en de T03 maar als we Stellantis mogen geloven, worden die “competitief”.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités