Officieel: Bugatti Tourbillon komt Chiron aflossen met 1.800 plug-in-pk’s (2024)

Bugatti Tourbillon 2024

Maak een plekje vrij in de geschiedenisboeken, want Bugatti heeft een nieuw topmodel voorgesteld. Deze Tourbillon neemt de fakkel over van de Chiron en doet dat met ietwat gelijkaardige looks. Onderhuids is echter alles anders want de nieuwkomer dropt de W16 voor een V16… Met niet minder dan drie elektromotoren!

Twintig jaar geleden verrees Bugatti uit zijn assen met de Veyron. Die toen krachtigste productieauto ter wereld kreeg als eerste een 8.0-liter W16-blok met vier turbo’s mee, goed voor meer dan 1.000 pk. Aan die receptuur hielden ze bij Bugatti ook vast wanneer de Veyron in 2016 opgevolgd werd door de Chiron, zij het in nog iets extremere vorm want diens W16 schopte het tot wel 1.600 pk. Inmiddels heeft het de laatste van die Chirons echter gebouwd en is het tijd voor iets nieuws… Iets hélemaal nieuws.

Andere richting

Dit is namelijk de Bugatti Tourbillon en knijp je de oogleden een beetje dichter tegen elkaar, dan zou je durven denken dat je naar een facelift van de Chiron zit te kijken. Zo bestaat de neus nog steeds uit twee platte koplampen met daartussen een hoefijzervormige grille, al is die grille wel merkbaar breder dan bij de Chiron. Naast die koplampen merkt de aandachtige toeschouwer trouwens twee sleuven op, die de lucht moeten geleiden richting de twee C-vormige luchthappers in de flanken die de Chiron en zelfs de Veyron ook al hadden. Daarin zitten tegenwoordig wel heuse vlinderdeuren verwerkt maar achteraan is het verschil zo mogelijk het grootst, waar de verlichting van rechtlijnig naar organisch evolueert.

Bugatti Tourbillon 2024

Nog zo’n belangrijk onderscheid maakt Bugatti met de naam van deze Tourbillon. Dat betekent in ’t Frans zoveel als ‘wervelwind’ maar Bugatti verwijst ermee vooral naar een stuk horlogetechniek dat steeds roteert om de effecten van de zwaartekracht tegen te gaan. Daarmee gaat het merk dus een compleet andere richting uit dan bij de naamgeving van de Veyron en de Chiron, die allebei genoemd waren naar racepiloten die in de jaren ’30 furore maakten achter het stuur van Bugatti’s… Maar dat is natuurlijk allesbehalve het enige waarmee Bugatti een compleet andere richting uit gaat.

60 km elektrisch… of 0-100 in 2 seconden

Zeg de iconische 8.0-liter W16-motor maar gedag, want deze Tourbillon doet het met een compleet nieuwe aandrijflijn. Verwacht hier echter geen petieterig tweelitertje, wel integendeel: het nieuwe blok is zowaar gegroeid! Zo maken we kennis met een 8.3 liter grote V16-motor die ronduit niks meer deelt met de W16 van voorheen, zelfs zijn vier turbo’s niet. In de plaats daarvan is deze krachtbron ouderwets atmosferisch en Bugatti ging bij het Britse Cosworth aankloppen om daar toch zoveel mogelijk pk’s uit te persen. Het resultaat: een rode lijn bij 9.000 toeren per minuut, een vermogen van 1.000 pk en een koppel van 900 Nm.

Bugatti Tourbillon 2024

Dat is veel, maar natuurlijk niet genoeg om de Chiron of zelfs de Veyron te overtreffen. Daarom krijgt de Tourbillon ook nog eens drie elektromotoren met elk 340 pk, twee op de vooras en eentje op de achteras. Die halen hun stroom uit een accu van 24,8 kWh want jawel: deze Bugatti is een plug-inhybride! Een plug-inhybride waarmee je trouwens een 60-tal kilometer elektrisch kan rijden, al komt de Tourbillon natuurlijk pas echt tot leven wanneer alle motoren samenwerken. Dan krijg je maar liefst 1.800 pk ter beschikking en het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 2 seconden. Nadien bereik je de 200 km/u in minder dan 5 seconden, de 300 km/u in minder dan 10 seconden, de 400 km/u in minder dan 25 seconden en hou je ’t dan nog niet voor bekeken, dan ga je door tot de 445 km/u op de teller verschijnt.

250 stuks aan 3,8 miljoen euro elk

Die teller is trouwens evenzeer het vermelden waard, of toch indien je uitgekeken bent op al die digitale instrumentaria tegenwoordig. Op het eerste gezicht vind je in de piekfijne cabine van deze Bugatti namelijk geen enkele inch aan schermoppervlak, want de tellerpartij is compleet analoog en samengesteld door een team van Zwitserse horlogemakers. Enkel wanneer je de bak in z’n achteruit zet, schuift er een display uit het dashboard waar je desgewenst ook de smartphone mee kan connecteren. Die tellerpartij zit trouwens vast aan de stuurkolom en die stuurkolom zit… ook vast. De rand van het stuur roteert daar namelijk rond — zoals bij Citroëns van een tiental jaar terug, maar dan met iets meer drama graag.

Bugatti Tourbillon 2024

Is het trouwens drama dat je wil, wacht dan maar tot je de prijs van deze nieuwe Bugatti te horen krijgt. De Tourbillon kost namelijk maar liefst 3,8 miljoen euro, waardoor we er redelijk zeker van zijn dat dit niet alleen de snelste en krachtigste maar ook de duurste plug-inhybride op deze aardkloot moet zijn. Toch is Bugatti ervan overtuigd dat ze er 250 stuks van kunnen slijten en weet je wat? Dat gaat ze vast nog lukken ook.

Derniers articles publiés

Commentaires

Laissez un commentaire

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités