![Inschrijvingen EV particulier 2024](https://autofans.be/sites/default/files/styles/artikel_intro/public/media/2024/Varia/tesla_opladen_2024.jpg?itok=osM5dTQq)
Vlaanderen heeft een nieuwe EV-premie, en dat zal je geweten hebben. Zo werden er in de eerste helft van 2024 aanzienlijk meer nieuwe én gebruikte elektrische auto’s ingeschreven. De grootste stijging is echter te vinden in de particuliere inschrijvingen, die verdubbelen ten opzichte van vorig jaar.
Eind vorig jaar hakte de Vlaamse overheid een knoop door: de particulier moest en zou aan de stekker gaan. Daarom zette die een EV-premie op poten die tot 5.000 euro van de aankoopprijs van een nieuwe elektrische auto terugbetaalde en tot 3.000 euro voor een tweedehands exemplaar. Er hingen een aantal voorwaarden — zoals een maximumprijs van 40.000 euro — vast aan de uitbetaling van die premie, maar toch blijkt die de stekkerende particulier een flinke duw in de rug gegeven te hebben.
135 procent meer tweedehands EV’s
Uit cijfers van sectorfederatie Traxio blijkt namelijk dat er in de eerste zes maanden van dit jaar 74.541 elektrische auto’s werden ingeschreven in ons land, ofwel 52 procent meer dan dezelfde periode in 2023. Daarvan waren 64.429 stuks nieuwe auto’s terwijl de tweedehands EV goed was voor 10.112 exemplaren. Opvallend is echter vooral de rol van de particulier want hoewel bedrijven nog steeds meer EV’s inschrijven, worden de sterkste stijgingen wel genoteerd door particulieren. Zij schreven de afgelopen zes maanden namelijk 9.347 nieuwe EV’s in of 107,4 procent meer dan het jaar voordien, en 4.970 gebruikte EV’s wat een stijging van maar liefst 135 procent betekent. Tel je dat allemaal bij elkaar op, dan schreven particulieren dit jaar al 14.317 elektrische auto’s in… Komende van 6.622 stuks in de eerste helft van 2023.
![Inschrijvingen EV particulier 2024](/sites/default/files/styles/artikel_body/public/media/2024/Varia/volvo_elektrisch_inshcrijvingen_2024.jpg?itok=8kUbMErn)
Die cijfers gelden dan wel voor heel België, maar naast de dominantie van de Vlaamse EV-koper kan je niet kijken. Zo staat maar liefst 81,2 procent van de nieuwe, particuliere EV’s op een Vlaamse naam en is dat 76 procent bij de tweedehandse exemplaren. De impact van de Vlaamse EV-premie is dus duidelijk, al is dat niet de enige reden die Traxio aanhaalt. Zo bereiken steeds meer elektrische bedrijfswagens het einde van hun contract en die worden minder naar het buitenland geëxporteerd dan pakweg diesels of benzinewagens, waardoor er flink wat keuze is op de markt van tweedehands EV’s.
Commentaires récents
Le Jeep Wagonneer S électrique dévoile son tableau de bord
je souhaite recevoir plus d'information sur les JEEP électrique et aussi sur les Hybride merci
Door Pierre BEGHIN Il y a 5 mois
L'entreprise Belge Kerv lancera un tricycle électrique en 2022
ou peut on en voir un et ou les vent on ???
Door wauters jp Il y a 11 mois
Que pensez-vous de la qualité des routes Belges ?
Une honte je suis pour le moment obligée de faire Virton Mont Godinne mais cette autoroute c'est...
Door Bergmann Il y a 1 année
Premier essai : BYD Han (2022)
Je ne sais pas trop vous aider ici car nous sommes un média Belge. Vous pouvez toujours aller sur...
Door Felix Il y a 1 année