Column YW: Exit rijplezier

Column-YW

Het zijn sombere dagen voor echte rijdersmensen. Waar je vroeger nog een onderscheid kon maken tussen een Heel-and-toe'er en een koppelroker, zorgt moderne elektronica in wagens ervoor dat we steeds minder zelf te controleren hebben. Goed voor onze koppeling, slecht voor de funfactor.

De nieuwe Mini Cooper met handbak zorgt bij terugschakelen er automatisch voor dat je in het perfecte toerental zit. In vakjargon: Rev Matching. De laatste generatie Clio R.S. beschikt over de perfecte stoplichtsprint met een druk op de knop. Wederom in technotaal: Launch Control. BMW en Ford, die bieden een systeem aan dat automatisch je achterrubber tot rook laat draaien. Bij beide merken respectievelijk gedoopt tot Smokey Burnout en Electronic line lock. Het is maar een kleine greep uit het aanbod van elektronica die de laatste jaren zijn weg heeft gevonden in productiewagens.

Versnellingsbakroeren

Natuurlijk stonden we rond de eeuwwisseling allemaal te springen toen de eerste productiemodellen met launch control van de band rolden. Echte 'gearheads' mompelden over het teloor gaan van de kunst der rijden maar bleven gespaard door het feit dat die launch control enkel voor een select groepje auto's was. En dan hebben we het niet over de modellen, wel over de aandrijving. Zonder enige vorm van automatische versnellingsbak was er namelijk geen sprake van dat gecontroleerd gedoe. En de gearhead, die roerde lustig door de verzetten van zijn handbak.

Echter betekende die éne kleine elektronische gizmo voor een sluipende verandering in de automotive industrie. Een verandering die zich pas jaren later zal manifesteren. Want waar vroeger elektronica - en de evolutie - diende om het vooral veiliger te maken voor chauffeurs, creëert het nu betere chauffeurs. Een revelatie die mijn - toegegeven; kleine - brein ten berde bracht terwijl BMW me begin dit jaar over hun geheim testcircuit in het zuiden van Frankrijk (Naast de D5 van Entressen richting Istres) stuurde met een BMW 7 Reeks.

Niet meteen de rijdersauto bij uitstek, maar hij beschikte over een systeem dat ervoor zorgde dat de automatische versnellingsbak niet enkel rekening houdt met GPS-gegevens (type: er komt een scherp bocht aan zo meteen dus ik schakel niet op), maar ook met de omgeving. In praktijk: BMW heeft de instrumenten om een totale leek in een M3 sneller over - pakweg - de Groene Hel te sturen dan een professionele coureur. Zolang die eerste maar de automaat in 'D' laat staan terwijl de coureur zelf flippert.

Tot de rev matching u de oren omvliegt

Wederom technologie die vooral zijn diensten zal bewijzen in rijgevaarten met een automaat. Dus zolang ik auto's blijf kopen met een handbak blijf ik toch gevrijwaard van die elektronische meuk, toch? Fout. Neem een kijkje naar de nieuwe Mini in Cooper en Cooper S-uitvoering (gek genoeg weer een auto uit BMW-stal). Daar krijgt de Getrag-versnellingsbak een automatische rev match. Het klinkt als een engelbewaarder uit de voetbal en in wezen vervult-ie een beetje dezelfde taak. Het systeem zorgt ervoor dat bij manueel terugschakelen de motor automatisch het toerental naar boven smijt zodat het in de perfecte zone valt als je de lagere versnelling selecteert. In de praktijk: terugschakelen als een pro, ook al kan je er geen knijt van.

Toegegeven, Mini laat het toe om het systeem uit te zetten. Zodat je zelf terug wat kan aanmodderen bij het schakelen. Want hoewel je er over kan klagen geeft iedereen het toe, het systeem schakelt feillozer en beter terug dan de meeste geoefende voet. Echter, het grootste gevaarte, die sluipende verandering, het paard van Troje in de auto-industrie begint pas nu zijn ware gelaat te tonen. Eentje die ware fans der automobiel laat sidderen, beven en huilen met versnellingspook in de hand; de handbak is met uitsterven bedreigt. Wat was de laatste Ferrari of Lamborghini met handbak? Juist ja. Natuurlijk zijn het wagens die ver van de gemiddelde Autofans zijn budget ligt, dus waarom zou je daar van wakker liggen...

De laatste generatie Renault Clio R.S., Seat Ibiza Cupra en CLA 45 AMG bekeken? Allemaal met automaat. Twee maal raden wat deze wagens nog eens tig malen leuker zou maken. Een tip, niet - nog - meer elektronica. Dus constructeurs, echte Autofans willen geen wagen volgestouwd met elektronica die hen tot betere chauffeurs maakt dan ze eigenlijk zijn, daar hebben we de Gran Turismo's en Forza's van deze wereld al voor. Echte Autofans willen waardering krijgen van de moeite die ze steken in hun rijtijd, willen zelf perfect de Terlamenbocht nemen op zolder zonder dat de elektronica hen in de juist richting stuwt. En o ja, voor alles wat nog heilig is, laat Hot Hatches verkrijgbaar blijven met een handbak.

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Commentaires récents

Derniers Essais

Tous les essais

Derniers Chroni

Tous les reportages

Dernières Actualités

Tous les actualités